De resultaten van Mercedes voor het laatste kwartaal waren teleurstellend. De winst van de personenwagens daalde met twee derde. De situatie is dus delicaat voor de constructeur, die zijn aandeelhouders moet overtuigen om aan boord te blijven om het merk te kunnen blijven financieren. Nog een teken dat de gezondheid achteruitgaat, is de winstmarge die daalde tot 4,7%.
Net als bij andere merken wordt er gezocht naar besparingen. Na Volkswagen, Nissan, Ford en de Stellantis-groep, om er maar een paar te noemen, gaat ook Mercedes bezuinigen. Er is nog niets officieel, maar de financieel directeur van de groep, Harald Wilhelm, spreekt over besparingen van een paar miljard euro per jaar. Het is nog niet bekend of het merk met de ster ook jobs schrapt. Hierover bestaat in Duitsland een akkoord voor werkzekerheid van de 91.000 werknemers (maar we hebben gezien bij Volkswagen dat er geen zekerheden bestaan). Deze overeenkomst geldt trouwens niet voor de tijdelijke werknemers.
Besparen ten koste van wie?
Om het hoofd boven water te houden, zal Mercedes op meerdere vlakken ingrijpen. Zo worden contracten van tijdelijke werknemers niet verlengd, vooral in fabrieken die modellen bouwen waarnaar de vraag daalt (de Mercedes S-Klasse in het bijzonder).
Advertentie – lees hieronder verder
Daarnaast wordt het ontwerp van auto’s vereenvoudigd, zoals bij de toekomstige CLA. Dit model gebruikt een nieuwe basis, het goedkopere MMA-platform. De CLA wordt beschikbaar in een elektrische versie met groot rijbereik in de hoop meer klanten te overtuigen. Hij krijgt ook een nieuw besturingssysteem en autonoom rijden op niveau 2+. Mercedes wil ook meer (lees: dure) mogelijkheden aanbieden om te personaliseren, vooral voor de luxemodellen. De bedoeling is om meer te verdienen aan elke auto. Het compacte gamma krimpt van zeven naar vier modellen. De CLA is nog maar de eerste telg volgens dit nieuwe beleid. Na de CLA wil Mercedes elektrische versies van de C-Klasse en GLC, een elektrische AMG en gefacelifte versies van de S-Klasse en GLE lanceren.
Toelevering aanpassen
Tegelijk wil Mercedes de productiequota in elke vestiging veranderen, wat kan leiden tot moeilijke beslissingen waar niemand op zit te wachten, zoals bij Volkswagen. Het merk zal ook zijn toeleveranciers onder druk zetten, vooral in China, in een verdere poging om de kosten te drukken. Ook de digitalisering van deze ketens kan de situatie verbeteren, met nauwkeuriger beheerde toelevering.
Terwijl de autosector transformeert door de elektrische auto, evolueert ook het zakelijke model. In plaats van te streven naar grote volumes, is een hogere winstmarge per auto belangrijker. Dat is logisch in een krimpende markt met verkoopcijfers in vrije val. In 2025 zal Mercedes zijn standpunt en nieuwe doelstellingen verduidelijken. Het heeft ook al besloten de investeringen in verbrandingsmotoren te verhogen, want het merk denkt die nog minstens tien jaar te blijven aanbieden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be