De Tatra T87, die vanaf 1936 op de markt kwam, was het resultaat van uitgebreid onderzoek naar efficiëntie, uitgevoerd door drie mannen. Hans Ledwinka was verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling en beschouwt deze auto als zijn meesterwerk. Paul Jaray was een Hongaarse pionier in aerodynamica met een grote staat van dienst in het ontwerpen van zeppelins. Erich Übelacker was een ingenieur die zich een auto voorstelde waarbij functie boven vorm ging in de geest van Bauhaus.
Uniek
Het koetswerk van de T87 heeft op zijn zachtst gezegd een originele vorm, met een luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van slechts 0,36. Hij is ook volledig van staal, zonder houten frame zoals in die tijd gebruikelijk was. De Type 87 is ook intrigerend door zijn technische kenmerken, zoals het chassis met centrale balken, de vier onafhankelijke wielen en de motor, een luchtgekoelde V8 achterin (voor maximale ruimte voor de inzittenden), met een vermogen van 75 pk en een topsnelheid van 150 km/u.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor de elite
De motorbehuizingen waren trouwens gemaakt van Elektron, een zeer lichte legering van magnesium en aluminium. Het ontwerp van deze auto werd dus heel ernstig genomen. De zeer goed gebouwde, krachtige en dure T87 was bedoeld voor de elite en arriveerde in een slecht geopolitiek klimaat. In totaal werden er slechts 3.056 exemplaren gemaakt tussen 1936 en 1950, waarvan 1.652 na de oorlog.
Binnenkort te koop
Een van de laatste exemplaren, gebouwd in 1948, wordt geveild tijdens The Autumn Sale van veilinghuis Aguttes op 1 december. Deze auto, die nieuw verkocht werd in Portugal, onderging tussen 1993 en 1995 een dure restauratie in Duitsland. Hij werd sindsdien weinig gebruikt en ziet er stralend uit. De waarde wordt geschat op 95.000 tot 125.000 euro.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be