De gaten in de Belgische wegen zijn van dien aard dat ze de belastingbetaler in de portemonnee roeren. Dat is de voor de hand liggende conclusie die kan worden getrokken uit het bedrag dat terug in de infrastructuur moet worden gestoken. Het gaat om miljarden euro's, ook al verschillen de cijfers. Wallonië bijvoorbeeld schat (waarschijnlijk nogal naïef) dat er 200 miljoen euro nodig is om zijn wegennet aan te pakken. Maar Vlaanderen schat (volgens een rapport van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken) dat er de komende tien jaar eerder 6,5 miljard euro nodig zal zijn om kunstwerken en wegen te herstellen. Dat is een behoorlijk verschil, dat nog groter wordt als je alleen al naar de Antwerpse Ring kijkt.
Het Vlaams Parlement is begonnen met de bespreking van de begroting voor 2025, en het nieuws dat de kosten van het Oosterweelproject op de Antwerpse Ring zijn opgelopen tot 10 miljard euro komt als een verrassing. Dit is een forse stijging ten opzichte van de oorspronkelijke raming van 3,7 miljard euro in 2017. De rekening blijft maar oplopen: enkele weken geleden werd het nog op 8 miljard euro geschat, en nu is dat bedrag alweer gestegen. Volgens het Rekenhof, dat met De Standaard sprak, betekent dit dat elke Vlaamse belastingbetaler voor dit project alleen al 3.000 euro zal moeten ophoesten. En dat is nog zonder rekening te houden met mogelijke verdere kostenexplosies ...
Niet voor 2033
De voltooiing van de Oosterweelverbinding, genoemd naar een verdwenen dorp, laat nog op zich wachten en wordt nu pas tegen 2033 verwacht, drie jaar later dan oorspronkelijk gepland. Verdere vertragingen lijken niet uitgesloten. Toch is dit project van cruciaal belang: de Antwerpse Ring, een ruggengraat voor het vervoer van personen en goederen, raakt steeds meer verzadigd. Automobilisten hebben intussen opmerkelijk veel geduld, aangezien deze verbinding al sinds 1999 wordt beloofd. Zodra het knooppunt klaar is, zou het een deel van de verkeersdruk moeten verlichten door verkeer vanuit Gent (E34) en de haven (E17) via het noorden van de stad om te leiden.
Advertentie – lees hieronder verder
De Oosterweelverbinding vormt ook een flinke technische uitdaging. Oorspronkelijk was het plan om de Schelde te overspannen met bruggen, maar na publieke protesten werd dit idee in 2009 geschrapt. De keuze viel uiteindelijk op een 1,8 kilometer lange tunnel onder zowel de Schelde als het Albertkanaal, al brengt deze optie aanzienlijk hogere kosten met zich mee. Tot overmaat van ramp zijn de graafwerkzaamheden vertraagd door de aanwezigheid van PFOS-vervuiling in de bodem, vermoedelijk veroorzaakt door de activiteiten van chemiebedrijf 3M. Dit soort megaprojecten loopt volgens een bekend patroon: politici onderschatten steevast de kosten en overschatten de baten. Dit fenomeen staat bekend als de wet van Flyvbjerg, genoemd naar een Deense econoom, en werd door transporteconoom Thierry Vanelslander (Universiteit Antwerpen) aangehaald op de VRT. Wat de uitkomst ook wordt, de Belgische - en in dit geval Vlaamse - belastingbetaler zal diep in de buidel moeten tasten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be