Rijd je binnenkort naar Frankrijk? Kijk dan uit voor de péages met vrije doorstroming (flux libre). In de praktijk zijn er geen slagbomen meer, alleen scanners die de nummerplaten lezen. Je hoeft dus niet meer te betalen door je kaart of geld te nemen, maar je kunt je weg vervolgen en later betalen via een online platform.
Natuurlijk moet je dan wel weten wanneer en waar je een péage gepasseerd bent. Dat is logisch, maar niet altijd gemakkelijk. Vooral voor buitenlandse bestuurders. Als je je gps volgt, kun je heel goed naar een snellere of minder drukke alternatieve route geleid worden zonder dat je enig idee hebt van de weg die je neemt.
Niet voldoende
Een dergelijke tolheffing wordt al gebruikt in andere landen zoals Spanje en Portugal. Na verschillende proefprojecten neemt Frankrijk de formule nu op grotere schaal over. Sinds 10 december is de snelweg tussen Parijs en Normandië (A13-A14) de eerste snelweg waar de péage met vrije doorstroming geldt.
Advertentie – lees hieronder verder
De tol moet binnen 72 uur na de reis op het traject in kwestie betaald worden. Betalen kan bij een krantenwinkel, via het internet of met een elektronisch tolkaartje. Er zijn speciale borden geplaatst om automobilisten te informeren, maar dit volstaat niet. Tijdens een reis naar Frankrijk kon Gocar deze péage met vrije doorstroming uitproberen. En om het zacht uit te drukken: het is niet eenvoudig. Zoals hierboven uitgelegd, moet je weten waar je rijdt en, nog moeilijker, de exploitant van het traject in kwestie identificeren. We hebben lang gezocht op internet om onze betaling te doen, vooral omdat de registratie van de nummerplaat niet onmiddellijk gebeurt. Het duurde meer dan 24 uur om ons ‘verschuldigde’ bedrag te vinden. En eerlijk gezegd, voor 1 euro is dat een hoop moeite, vooral op een stuk weg dat niet erg druk is. Welke zin heeft het om daar zo’n systeem in te voeren, met het argument dat het de wachtrijen en de vervuiling bij de péages vermindert? Het idee is eerlijk gezegd voor discussie vatbaar.
Ook de Fransen
Franse automobilisten zijn er ook niet gelukkig mee. Ze herkennen de bewuste trajecten zelf niet. En velen van hen laten zich vangen. De sociale netwerken staan vol met klachten van automobilisten die meer dan 100 euro boete hebben gekregen omdat ze niet betaalden. Blijkbaar zijn de beheerders coulant en geven ze tien dagen respijt in plaats van 72 uur. Maar als er niet betaald wordt, lopen de boetes hoog op. Er komt een toeslag van 10 euro bovenop de eerste tol, die na 15 dagen oploopt tot 90 euro. En als de situatie na twee maanden nog niet in orde is, kan de boete zelfs oplopen tot 375 euro.
Belgen die in Frankrijk rijden, moeten zich dus goed informeren en waarschijnlijk ook te kiezen voor een elektronische tolbadge (télépéage) als ze Frankrijk regelmatig bezoeken. Zo kunnen ze boetes vermijden. De kostprijs van een badge valt mee, aangezien sommige leveranciers geen kosten aanrekenen wanneer je het systeem niet gebruikt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be