Studie: helft van de Belgen mijdt openbaar vervoer volledig?

Hoewel de overheid hard inzet op multimodaal reizen, blijkt bijna de helft van de Belgen nooit gebruik te maken van het openbaar vervoer. Moeten we blijven investeren in uitbreiding?

Gepubliceerd op 9 december 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Studie: helft van de Belgen mijdt openbaar vervoer volledig?

Uit een recente studie van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit blijkt dat bijna de helft van de Belgen nooit gebruikmaakt van het openbaar vervoer. Dit resultaat is opvallend, zeker gezien de voortdurende inspanningen van de afgelopen jaren om multimodaal vervoer te stimuleren. Denk aan de herinrichting van tram- en busnetwerken, de uitbreiding van deelfietsen, autodelen en het verhogen van de treinfrequenties. Toch lijken deze initiatieven nog niet het gewenste effect te sorteren.

De studie laat zien dat de auto met afstand het favoriete vervoermiddel van de Belg is. Maar liefst 87% van de Belgen reist minstens drie dagen per week, en acht op de tien doen dat met de auto. Daarentegen maakt slechts één op de tien regelmatig gebruik van het openbaar vervoer. Opvallend is dat 47% van de Belgen nooit de trein neemt, terwijl 44% nooit in de bus of metro stapt, ondanks de brede beschikbaarheid van openbaar vervoer in steden. 

3865

Te weinig mogelijkheden

Slechts 1% van de Belgen reist zes tot zeven dagen per week met de trein, en voor de metro, tram of bus stijgt dat percentage naar slechts 3%, volgens de Federale Overheidsdienst Mobiliteit. Dat zijn opvallend lage cijfers.

Advertentie – lees hieronder verder

Daarnaast geeft 34% van de ondervraagden aan slechts een paar dagen per jaar met de trein te reizen, terwijl 28% hetzelfde zegt over het gebruik van metro, tram of bus. Het gebruik ligt dus laag en staat in schril contrast met de forse investeringen in openbaar vervoerdiensten. De conclusie is helder: reisgewoonten veranderen nauwelijks, ondanks de inspanningen om openbaar vervoer aantrekkelijker te maken. 

2149217889

Wat heeft de toekomst in petto?

Het onderzoek legt niet alleen het beperkte aanbod bloot, maar ook de aanhoudende storingen die het openbaar vervoer blijven teisteren. Dit roept de vraag op of het wel verstandig is om te blijven investeren in vervoerssystemen die nauwelijks of te weinig worden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan de peperdure tram in Luik, waarvan een deel van het traject is geschrapt, of de nieuwe metrolijnen in Brussel. 

Reisgewoonten veranderen niet zomaar, en dat heeft veel te maken met een ontoereikend aanbod. Maar er speelt ook een financiële factor mee: het openbaar vervoer is simpelweg te duur. Is het normaal dat een enkele reis voor een gezin (vier personen) van Brussel naar Antwerpen 28 euro kost (zonder retour)? Of dat een enkele rit van Brussel naar Luik 54,80 euro bedraagt? Absoluut niet.

Met deze cijfers in gedachten hoeft het geen verrassing te zijn dat veel Belgen bedanken voor het openbaar vervoer. De overheid zou daarom niet verbaasd moeten zijn over de resultaten van het onderzoek. Ze weerspiegelen simpelweg de realiteit.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.112 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.112 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.