De laatste jaren zijn onze wegen (en steden in het algemeen) uitgerust met slimme camera’s, een bewakingstechnologie waartoe ook de bekende ANPR-camera’s behoren. De autoriteiten gebruiken deze uitrusting op grote schaal om automobilisten op te sporen, bijvoorbeeld aan de ingang van lage-emissiezones (LEZ) of om de verzekering of technische keuring te controleren.
Maar de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens gaat niet akkoord met deze praktijken, die buitensporige proporties aannemen. Volgens de commissie moeten deze camera’s het aantal wetsovertredingen verminderen, maar mogen ze niet gebruikt worden om financieel uit te buiten, zoals nu het geval is.
Te gemakkelijk
Volgens De Standaard en VRT NWS gebruiken lokale overheden de slimme camera’s te gemakkelijk. Er komen steeds meer klachten van burgers. De commissie volgt die lijn en geeft aan dat de ANPR-camera’s die nummerplaten herkennen bijna permanent worden gebruikt om de bewegingen van burgers in kaart te brengen. Is er reden tot bezorgdheid?
Advertentie – lees hieronder verder
Blijkbaar wel, want de beelden van de camera’s gaan veel verder dan de eenvoudige nummerplaatherkenning. Je kunt niet alleen de bestuurder zien, maar ook eventuele passagiers en het tijdstip en de locatie van de opname. De gegevensverwerking is daarom zeer ingrijpend op het vlak van privacy, benadrukt de commissie.
Hans Graux, voorzitter van de Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens, verklaarde in De Standaard: “Dit gebruik kan gevoelige persoonlijke informatie onthullen: iemands religieuze of politieke overtuiging, of hij vaak in een buurt komt die geassocieerd wordt met prostitutie of drugshandel, en nog veel meer. Een politieagent kan iemand ergens observeren, maar een heel netwerk gaat veel verder.”
Waarschuwing?
Zal de commissie deze camera’s verbieden? Ja, als het misbruik blijft duren en als bepaalde lokale overheden deze bewakingstechnologie ook financieel blijven uitbuiten. Sommige lokale overheden installeren camera’s op elke straathoek met het argument dat ze zichzelf financieren en de burger niets kosten. Natuurlijk wel, want uiteindelijk is het de burger die betaalt, omdat steeds meer – zelfs onbeduidende – overtredingen worden opgespoord. Het is een soort meedogenloosheid waartegen de burgers – en automobilisten – machteloos staan.
De Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) neemt akte van de waarschuwing en zegt dat alles in het werk wordt gesteld om te voldoen aan de GDPR-voorschriften. Maar ze zegt dat er gespeculeerd wordt over de intenties van de lokale overheden, die er niet op uit zijn om gemakkelijk geld te verdienen. Dat valt te betwijfelen, aangezien er nog nooit zo veel GAS-boetes werden uitgedeeld in Vlaanderen. Niemand kan ontkennen dat er sinds kort een nieuwe ‘geldautomaat’ is (of daar lijkt het toch op), die ook andere regio’s op ideeën brengt...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be