Verkeersveiligheid

Vlaanderen gaat nog veel meer trajectcontroles installeren

In Vlaanderen zullen er alleen maar trajectcontroles bijkomen. De officiële uitleg is om de verkeersveiligheid op te schroeven.

Geschreven door Joris Bosseloo | 14/09/2021

Het Vlaamse wegennet telt momenteel 238 trajectcontroles op 135 locaties. De installatie van 37 nieuwe systemen is aan de gang en nog eens 124 zijn in voorbereiding, aldus Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld), die aan Annelies Verlinden, minister van Binnenlandse Zaken en lid van de CD&V, heeft gevraagd om de capaciteit van de centra voor afhandeling van de boetes te verhogen.

“Het effect van trajectcontroles op de verkeersveiligheid is bewezen. Het aantal snelheidsovertredingen op deze trajecten gaat met 78% naar beneden en het aantal ongevallen met 15 tot 30%. Vooral ernstige ongevallen worden zo vermeden”, benadrukte Peeters.

Trajectcontroles waren een grote prioriteit voor voormalig minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), nu minister van van Onderwijs, Sport, Dierenwelzijn en Vlaamse Rand.

“Niemand mag nog ontsnappen”

radars tronçons

Wie (af en toe) te snel rijdt, moet alsmaar meer opletten om niet tegen de lamp te lopen. Komt daarbij dat het algemene verkeersbeleid strenger wordt.

Volgens minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open Vld) “mag niemand meer ontsnappen”. Tolerantiemarges zullen verdwijnen en een nationaal parket voor verkeersboetes (met een zogenaamde superprocureur aan boord) gaat erop toezien dat alle verkeersovertredingen behandeld worden en de vele boetes geïnd. Zeker is alvast dat trajectcontroles heel veel geld opbrengen voor de Belgische staat, zoals je in dit artikel kan lezen.

En in Wallonië?

In zuidelijk België komen er ook langzaam maar zeker trajectcontroles bij, zij het aan een (veel) lager tempo. Er wordt vooral werk gemaakt van zulke meetsystemen op de E42 en in mindere mate op de E19, de E411 en de A54.

Dat er in Wallonië vandaag minder trajectcontroles dan in Vlaanderen zijn, zou te maken hebben met een overbelasting van het parket. Een andere ‘hindernis’ is de certificering. “België telt maar twee erkende bedrijven en het aantal gekwalificeerde mensen ligt bijzonder laag. De ene firma heeft zijn personeelsbestand afgebouwd en het andere is gevestigd in de regio Antwerpen”, gaf Valérie De Bue, Waals minister van Verkeersveiligheid, eerder dit jaar aan.

Beelden: Belga

Lees meer over

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's