Vooral in Vlaanderen wordt meer ingezet op trajectcontroles, waarbij de gemiddelde snelheid over een langere afstand wordt gemeten. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) kondigde aan om op korte termijn in Vlaanderen 140 nieuwe ANPR-camera’s in te schakelen. Maar op langere termijn zal dat aantal wellicht nog veel groter worden, omdat ook de lokale overheden nog bijkomende maatregelen kunnen nemen op hun grondgebied om de snelheid van het verkeer daar af te remmen.
Wordt Vlaanderen dan weldra één grote gecontroleerde zone? Inderdaad, het ziet er zo naar uit.
Minder ongevallen door trajectcontroles
Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer Vlaanderen (AWV) hebben de trajectcontroles vooral een positief effect op de verkeersveiligheid. Deze dienst verwijst daarvoor naar een studie van de Universiteit van Hasselt, waaruit blijkt dat op de stukken snelwegen met trajectcontroles het aantal snelheidsovertreders sterk daalt en ook het aantal ongevallen afneemt, voor en na de bewaakte zone.
Volgens AWV is het effect van trajectcontroles ook anders dan bij flitspalen, omdat bestuurders in de buurt van flitspalen soms plots afremmen om daarna weer op te trekken. Trajectcontrole zorgt daarentegen voor een gelijkmatige verkeersstroom en een rustiger wegbeeld.
Advertentie – lees hieronder verder
1.327 snelheidsovertredingen in Kempen
In de praktijk blijkt er nog heel wat werk aan de winkel, want in de politiezone Kempen Noord-Oost (KENO) werden vanaf maart 2021 zes nieuwe trajectcontroles in werking gesteld. Bij een eerste evaluatie bleek dat er desondanks nog steeds stevig wordt doorgereden in deze regio, want op de trajectcontroles in Arendonk, Ravels en Retie werden in de maand juli 2021 maar liefst 1.327 snelheidsovertredingen vastgesteld.
Nochtans wil de overheid tegen 2050 de Europese “Vision Zero”-doelstelling met nul verkeersdoden bereiken, waarbij de handhaving van de snelheidsbeperkingen een hoeksteen vormt. Een verdere evaluatie zal moeten uitwijzen of de verdere invoering van trajectcontroles inderdaad een positief effect heeft op de daling van het aantal verkeersslachtoffers. Intussen is wel duidelijk dat dit systeem ook de staatskas aardig spijst, afgaande op de recente cijfers van de politiezone Kempen Noord-Oost.
Klassieke flitspalen in Brussel en Wallonië
Opmerkelijk is dat er in Brussel en Wallonië nog veel minder trajectcontroles zijn en de overheden in deze regio vooral blijven inzetten op klassieke flitspalen. Zo kondigde Brussel onlangs aan het aantal flitspalen fors uit te breiden en slechts één nieuwe trajectcontrole op de Gentsesteenweg in Sint-Agatha-Berchem te installeren.
Wallonië plant op zijn beurt slechts … 25 trajectcontroles. Dat stemt overeen met het verschillend algemeen beleid rond flitscontroles. In 2020 telde Wallonië 120 flitspalen per miljoen inwoners, terwijl het veel dichtbevolktere Vlaanderen tot 260 flitspalen per miljoen inwoners komt. Wallonië investeerde dan weer meer in de zogenaamde ‘superflitsers’ die meerdere baanvakken tegelijkertijd én in beide richtingen kunnen controleren op overdreven snelheid.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be