België heeft de controlemiddelen voor automobilisten de afgelopen jaren flink opgevoerd. En het einde is nog niet in zicht. Binnenkort komt er een nieuw type radar bij. In tegenstelling tot bestaande controles op snelheid, veiligheidsafstand en smartphonegebruik, richten deze zich op voertuigen die te veel lawaai maken. Geen grap, want overmatig lawaai is schadelijk voor de gezondheid - zeker als het om brutaal geluid gaat. Het kan stress veroorzaken, de bloeddruk verhogen en zelfs leiden tot hart- en vaatziekten. Medisch onderzoek wijst erop dat geluidsoverlast jaarlijks voor een aanzienlijk aantal sterfgevallen verantwoordelijk is.
Het geluidsprobleem beperkt zich niet tot België. Ook Frankrijk pakt het aan en heeft in Parijs onlangs een testfase afgerond met radars die motorfietsen en voertuigen die te veel lawaai maken opsporen en beboeten. Vanaf januari 2025 volgt de echte handhaving: voertuigen die meer dan 85 dB produceren, riskeren een boete van 135 euro. Vooral motorfietsen zullen het voelen, want de meeste auto’s blijven onder deze drempel. Motoren daarentegen kunnen gemakkelijk 130 dB bereiken – vergelijkbaar met het geluid van een opstijgend vliegtuig. Dat is behoorlijk luid.
België in de adoptiefase
Ook Belgische steden zoals Brussel, Gent, Charleroi, Namen en Antwerpen kampen met geluidsoverlast, die nog verergert door de opmars van stadsrodeo’s.
Sommige regio’s kiezen voor een strenge aanpak en kijken naar het Franse model. Tests zijn al uitgevoerd, zoals Gocar vorig jaar meldde. Volgens SudInfo, dat sprak met Leefmilieu Brussel, blijkt dat geluidsniveaus nauw samenhangen met de snelheid. Een voorbeeld is de Louis Bertrandlaan in Schaarbeek (30 km/u), waar bijna alle voertuigen onder de Franse limiet van 85 dB blijven. De autoriteiten schrijven dit toe aan de verlaagde snelheidslimiet. Ze zijn dan ook tevreden dat ze deze hebben verlaagd.
Advertentie – lees hieronder verder
De tests toonden aan dat geluidspieken boven de 90 dB vooral worden veroorzaakt door sirenes van hulpdiensten, motorfietsen, voertuigen met mechanische problemen en zware voertuigen. Voertuigen van meer dan 5 ton produceren daarbij aanzienlijk meer lawaai.
Binnenkort actief?
Moeten we binnenkort ook geluidsflitspalen verwachten en boetes voor luidruchtige bestuurders in België? Voorlopig niet. Het Brussels Gewest benadrukt dat het beboeten van weggebruikers voor lawaai complex is. Geluidsradars moeten ver van gevels worden geplaatst om galm te vermijden, en anders dan in Frankrijk, ontbreekt in België specifieke wetgeving rond lawaaioverlast.
Toch is dit mogelijks slechts uitstel. Brussel en Wallonië blijven de geluidsvoetafdruk van voertuigen onderzoeken, en de lopende studie zou op middellange termijn kunnen leiden tot de invoering van handhavingsmaatregelen. Dit onderwerp kwam aan bod tijdens een conferentie, aldus SudInfo. En niet alleen Brussel en Wallonië denken erover na. Ook de stad Gent test sinds september 2023 de aanpak van geluidsoverlast door auto’s.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be