Premier Alexander De Croo: “Audi Brussels had geen kans, maar Volvo Car Gent staat sterk”

“We begrepen al snel dat er geen kans meer was voor Audi Brussels”, zegt ontslagnemend premier Alexander De Croo. Door de situatie in Vorst was 2024 een historisch slecht jaar voor de autoproductie in ons land. Toch gelooft Alexander De Croo in de toekomst van de Volvo-fabriek in Gent. “Audi had vooral een probleem met zijn verkoop.”

Gepubliceerd op 17 januari 2025
Leestijd : 4 min

Deel

Premier Alexander De Croo: “Audi Brussels had geen kans, maar Volvo Car Gent staat sterk”

Ontslagnemend premier Alexander De Croo (Open Vld) was te gast was op het Autosalon voor een debat van sectorfederatie Mobia. Moderator Dany Verstraeten stelde hem enkele pertinente vragen, onder meer over de autoproductie in ons land. In augustus 2023 – maar anderhalf jaar geleden – verklaarde de premier bij zijn bezoek aan Volvo Car Gent dat “de autoassemblages sterker dan ooit staan in ons land.” Helaas kan er veel veranderen op enkele maanden tijden. Met een productie van iets meer dan 200.000 auto’s was 2024 historisch slecht voor België en op 28 februari 2025 sluit de Audi-vestiging in Vorst de deuren.

“Voor Volvo Car Gent geldt die uitspraak nog altijd 100%”, stelt Alexander De Croo. “Tien jaar geleden was er twijfel of we Volvo in Gent zouden kunnen houden onder het nieuwe Chinese aandeelhouderschap. De assemblageactiviteit in Gent staat vandaag sterker dan ooit. Kijk maar naar het niveau van rekrutering en productie voor de hele wereld. Volvo in Gent is absoluut een succesverhaal.”

Alexander De Croo
Alexander De Croo

Verkoopprobleem

Bij Audi Brussels is het verhaal binnenkort afgelopen. “Audi Brussels is jammer genoeg helemaal anders gelopen. Dat heeft in mijn ogen minder te maken met de attractiviteit van de activiteiten in ons land, maar meer met de moeilijkheden binnen de Volkswagen-groep. Volkswagen sluit drie fabrieken in Duitsland en de Audi-fabriek in Brussel. Auto’s die je niet verkoopt, moet je natuurlijk niet produceren.”

Advertentie – lees hieronder verder

Enkele factoren speelden volgens De Croo in het nadeel van de Belgische fabriek. “Audi Brussels had het nadeel een pionier te zijn in de fabricage van elektrische voertuigen. Maar wel een heel duur voertuig dat commercieel minder succesvol was (de e-tron en daarna de Q8 e-tron, n.v.d.r.). Het is zeer jammer voor de duizenden werknemers van Audi Brussels, maar we hebben vrij vroeg moeten begrijpen dat er geen kans meer was. Audi Brussels is een relatief kleine fabriek, logistiek gezien niet ideaal, die deel uitmaakt van een groep die het momenteel moeilijk heeft.”

Alexander De Croo
Alexander De Croo

Vergelijking met BMW

De Croo stelt zich ook vragen bij de strategie van Audi de jongste jaren. “Audi had een probleem met de verkoop en strategie. Vergelijk de elektrificatiestrategie van Audi met die van BMW. BMW heeft gekozen voor platformen met zowel versies met verbrandingsmotor als volledig elektrische versies. Als de markt anders evolueert, heeft dat niet onmiddellijk een impact op de assemblageactiviteit. De strategie van Audi was om voertuigen alleen elektrisch te maken. Commercieel gezien had Audi het moeilijk met zijn elektrische voertuigen.”

Met zijn elektrische modellen is BMW inderdaad vrij succesvol. In ons land in het bijzonder verkocht bijvoorbeeld alleen Tesla meer elektrische auto’s in 2024. Maar München heeft het geweer intussen van schouder veranderd. Met de Neue Klasse, waarvan de productie eind dit jaar start in Hongarije, heeft BMW (net als Audi) gekozen voor een platform dat specifiek voor elektrische wagens bedoeld is.

Moeilijk land?

Renault Vilvoorde, Opel Antwerpen, Ford Genk, Audi Brussels: het lijstje fabriekssluitingen in België in de afgelopen decennia wordt lang. “We blijven wel een land dat veel industriële activiteit behoudt. Maar in een open economie en een land waar een groot deel van de activiteit komt van buitenlandse investeringen, zit je soms in een spel waarin je niet alles meer onder controle hebt. België blijft interessant voor de automobielindustrie, en die bestaat uit meer dan alleen assemblage. We verliezen één van onze twee autofabrieken. Maar Volvo Car Gent is veel groter van Audi Brussels.”

“In Nederland is er ook bijna geen assemblage meer. Ook in Frankrijk verdwijnt er veel assemblage. Er is natuurlijk een kostencomponent, dat gaan we niet ontkennen. En een deel van die productie is naar Oost-Europa verhuisd. Bij Audi speelde niet zozeer de kostencomponent, maar een zware commerciële terugval.”

Dat België een ‘moeilijk’ land zou zijn, nuanceert Alexander De Croo. “We hebben vaak de neiging om te zeggen dat België een ingewikkeld land is. Alsof Duitsland of Frankrijk niet ingewikkeld zijn. Federale landen hebben altijd een zeker niveau van complexiteit. Maar als het er echt om gaat economische activiteiten in ons land te halen of houden, werken wij schouder aan schouder over de verschillende beleidsniveaus heen”, aldus Alexander De Croo.

Alexander De Croo
Alexander De Croo

Productiestart EX30

Volvo Car Gent blijft nu als enige grote autoassemblagefabriek in ons land over. Het kende in 2024 een overgangsjaar. De Gentse fabriek produceerde 186.313 wagens, tegenover 230.527 stuks in 2023. Voor die daling met 19% zijn twee verklaringen: door de gewijzigde marktvraag in combinatie met de voorbereidingen voor de EX30 heeft de Gentse fabriek een 35-tal dagen niet kunnen produceren. 

Voor 2025 oogt het plaatje positiever. Volgens de planning rolt het eerste exemplaar van de compacte elektrische SUV EX30 in de tweede helft van april van de productielijn. De productiestart van de EX30 valt samen met een nieuwe aanwervingscampagne en de ingebruikname van een nieuw batterijassemblagegebouw. Het is dus niet allemaal slecht nieuws.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Robin Van den Bogaert Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.060 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.060 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.