Oldtimers

Audi Brussels, een verhaal met een lange geschiedenis

De afgelopen weken haalde het sociale conflict in de Audi-fabriek in Brussel alle media. De enige hoop is dat een andere constructeur de fabriek overneemt. Dit overblijfsel van de Belgische auto-industrie (samen met Volvo Gent) heeft een nogal ingewikkelde geschiedenis die we je graag vertellen.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 23 sep. 2024 | Leestijd: 4 min

In tegenstelling tot wat je zou denken, is de fabriek in Vorst niet opgericht door de Volkswagen-groep. Ze werd gesticht door D’Ieteren, het familiebedrijf dat vandaag merken als Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Cupra en Porsche importeert. Na de Tweede Wereldoorlog importeerde het bedrijf de Amerikaanse wagens van Studebaker, een activiteit die begon in de jaren 1930. De verkoop van auto’s en bedrijfsvoertuigen groeide zo snel dat Pierre D’Ieteren, hoofd van de invoerder, besloot om op zoek te gaan naar grond om een assemblagefabriek te bouwen. De gebouwen in de Maliestraat in Elsene voldeden niet langer.

Uiteindelijk koos D’Ieteren voor een vestiging in de buurt van de hoofdstad, in Vorst, naast de Citroën-fabriek. De eerste steen werd gelegd op 1 september 1948 en de bouwwerken waren klaar in slechts zeven maanden, op 7 april 1949. Tegen het einde van het jaar waren er 1.500 Studebakers geassembleerd. In 1954 evolueerden de activiteiten van de fabriek met de assemblage van auto’s voor Volkswagen, een ander product van D’Ieteren dat een groot succes werd. Op een terrein van 314.000 m2 bouwden 750 arbeiders ongeveer 75 auto’s per dag, goed voor een totaal van 1,1 miljoen stuks. In de loop der jaren schakelde de fabriek ook een versnelling hoger met andere modellen: de Volkswagen Transporter in 1954, de Packard in 1955, de Volkswagen Karmann Ghia in 1957 en de Porsche 356 in 1961.

Advertentie – lees hieronder verder

Forest 2

Nieuwe eigenaar

In 1970 werd de fabriek in Vorst verkocht aan Volkswagen, dat een grote modernisering startte. Een nieuw bedrijf was geboren: Volkswagen Brussel N.V. – Bruxelles S.A. Dat jaar begon de productie van de Volkswagen Passat en rolde de miljoenste Volkswagen Kever van de band. Dit betekende 21 jaar en 1.143.664 extra eenheden. In de jaren 1980 werden verschillende Volkswagen-modellen in productie genomen: de Volkswagen Golf in 1980, de Volkswagen Iltis in 1985 en de Volkswagen Golf Rallye in 1987. In dat jaar werd een nieuwe stap gezet in de uitbreiding van de capaciteit: naast de aankoop van de voormalige Citroën-fabriek, die ooit ook Panhards bouwde, werden ook andere omliggende terreinen in de site geïntegreerd. Tussen 1988 en 1991 werd de fabriek in Brussel uitgebreid. De productie werd gemoderniseerd en uitgerust met gloednieuwe faciliteiten.

Forest 3

De komst van Audi

Na een productie van 194.789 auto’s schakelde het Brusselse productieteam in 2001 over van de Seat Toledo naar de Volkswagen Lupo. Maar daar bleef het niet bij. Tussen 2004 en 2009 rolde ook de Audi A3 van de band. En in 2006 werd de Volkswagen Polo aan de productielijnen toegevoegd: 5.300 mensen produceerden 179.382 auto’s. Vorst werd ook een referentiesite met de bouw van het Automotive Park: dit ultramoderne bevoorradings- en logistiek centrum is via een brug rechtstreeks verbonden met de productiehallen. Dagelijks passeren hier meer dan 14.000 onderdelen.

Forest 4

Pionier in elektrificatie

In 2007 nam Audi de fabriek in Vorst over en werden er nieuwe faciliteiten gebouwd voor de koetswerkafdeling, die 450 robots bevat, net als een test- en analysecentrum. Tussen 2007 en 2010 werd de Audi A3 Sportback er geproduceerd, net als vijf generaties van de Volkswagen Golf (3.870.701 stuks in totaal) en de Volkswagen Polo (149.019 stuks). De fabriek in Vorst had ook het voorrecht om de productie van de A1 te starten, gevolgd door de A1 Sportback. In 2012 vierde de vestiging de 500.000ste A1.

In 2018 werd Vorst de bakermat van de elektrificatie van het merk met de assemblage van de e-tron en zijn batterijen. Op 10 november 2021 werd de 10 miljoenste auto in stijl gevierd. Het jaar daarop volgt de komst van de Q8 e-tron en in 2023 begonnen de voorbereidingen voor de Q4 e-tron. De fabriek in Vorst wordt omringd door Brussel en heeft zeer beperkte uitbreidingsmogelijkheden. De bereikbaarheid voor het personeel wordt bemoeilijkt door de mobiliteitsproblemen in de hoofdstad. Hoewel er verschillende scenario’s besproken zijn voor het ombouwen van de locatie, is er op het moment van schrijven nog geen passende oplossing gevonden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon