De Hyundai Santa Fe is al 25 jaar op de markt en zit intussen aan zijn vijfde generatie. In de loop der jaren is hij esthetisch sterk geëvolueerd. Eerst was de vormgeving wat ongelukkig, daarna werd hij elegant zonder de aandacht te trekken. Het designcentrum van het Zuid-Koreaanse merk wilde duidelijk iets veranderen voor de nieuwste generatie van de SUV. Hoewel hij gebaseerd is op hetzelfde platform als de vorige generatie, is de nieuwe Santa Fe 5 cm langer en meet hij nu 4,83 m.
Zijn stijl is op zijn zachtst gezegd assertief, met scherpe lijnen (rechte hoeken, rechte motorkap enzovoort) en imposante volumes. De voorkant is erg origineel, met H-vormige lichten die bestaan uit grote pixels en een lichtsignatuur die ze van elkaar scheidt. De achterkant is wat minder geslaagd, met een lange overhang en een enorme, volledig verticale achterklep, terwijl de balk met de lichten iets te laag geplaatst lijkt. Love it or hate it, maar de Santa Fe heeft zeker de verdienste niet onopgemerkt te blijven.
Plaats voor zeven personen
Met zijn langere wielbasis en plat dak heeft de Santa Fe aan interieurruimte gewonnen. Misschien doet hij denken aan de Land Rover Defender. De inspiratie van de Britse terreinwagen wordt nog duidelijker als je instapt. Ook vanbinnen is de stijl radicaal veranderd, met een elegant dashboard, een stuurwiel dat opvallend veel lijkt op dat van de Defender en een groot gebogen paneel met twee schermen van 12,3 duim.
Advertentie – lees hieronder verder
De enige overgebleven fysieke bedieningselementen zijn voor het infotainmentsysteem en de airconditioning. De materialen zijn van goede kwaliteit, de afwerking is van een zeer hoog niveau en de ergonomie levert geen bijzondere problemen op. Je voelt je snel thuis in dit moderne interieur. De uitrusting van de Santa Fe is zeer uitgebreid, met onder andere verwarmde en geventileerde zetels, een dubbele smartphonelader met inductie, een 360°-camera en zelfs een systeem in het handschoenkastje dat smartphones steriliseert.
Gigantische kofferruimte
De binnenruimte is royaal, zowel op de eerste als op de tweede rij, met verschuifbare zetels die op allerlei manieren verstelbaar zijn. De Santa Fe heeft ook twee extra zetels (een optie van 1.000 euro) die wegklappen in de koffervloer. Helaas is de toegang tot deze derde rij niet eenvoudig.
Jammer, want de hoofdruimte is meer dan voldoende. Maar omdat de knieën te hoog zitten door de zeer lage zithoogte, zijn deze zitplaatsen eerder geschikt voor kinderen of volwassenen tijdens korte ritten. Voor de bagage kun je rekenen op een koffer van 985 liter (configuratie met vijf zitplaatsen), die groeit tot 1.942 liter als alle zetels neergeklapt zijn. Het lijkt wel een ideale verhuiswagen voor kasten, deze Santa Fe.
Genoeg vermogen
Hyundai heeft twee motorversies gepland voor de Santa Fe: een plug-inhybride (253 pk, 4x4) en een hybride (215 pk, voorwielaandrijving of 4x4). Astara, de Belgische Hyundai-importeur, gaf ons de kans om die laatste te testen op de wegen van de Ardennen. In deze versie heeft de SUV een 1.6-turbobenzinemotor en een elektrische aandrijflijn, met een totaal koppel van 367 Nm. Dit alles wordt gecombineerd met een zestrapsautomaat.
Je hoeft niet veel kilometers gereden te hebben om te beseffen dat de Santa Fe vooral op comfort gericht is. Met 215 pk en een leeggewicht van 1.900 kg kun je geen razendsnelle acceleraties verwachten. Maar hij is aangenaam om mee te rijden en perfect geschikt voor een ontspannen rijstijl. Hij houdt er niet van om opgejaagd te worden en kan zuinig zijn als je rijdt zoals een goede huisvader, met een gemiddeld verbruik van 7,5 l/100 km.
Conclusie
Met zijn ‘afwijkende’ stijl kan de Santa Fe op het eerste gezicht afschrikken. Je hoeft hem alleen maar te testen om te beseffen hoeveel hij te bieden heeft qua comfort, binnenruimte en technologie. Met een prijs vanaf 61.199 euro is hij niet goedkoop, maar hij heeft veel troeven en is daarmee de ideale SUV voor het hele gezin.
De Hyundai Santa Fe Hybrid in cijfers
Motor: hybride viercilinder benzine, 1.598 cc, elektromotor, batterij (4,49 kW), 215 pk gecombineerd vermogen
Aandrijving: voorwielen of vier wielen
Versnellingsbak: zestrapsautomaat
L/b/h (mm): 4.830 / 1.900 / 1.770
Leeggewicht (kg): 1.900
Koffervolume (l): 985-1942
0 tot 100 km/u (sec): 9,6
Topsnelheid (km/u): 180 km/u
Verbruik (WLTP, l/100 km): 6,4 tot 7,2
CO2: 146 tot 164 g/km
Prijs: 61.199 euro
BIV: Vlaanderen: 332,2 euro, Wallonië en Brussel: 2.478 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 272,73 euro, Wallonië en Brussel: 323,27 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Zeven zitplaatsen mogelijk
- Comfort
- Binnenruimte
- Design bevalt niet iedereen
- Forse afmetingen
- Hoge prijs
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be