Nederland kampt al langer met een woningtekort dat de vastgoedmarkt sterk onder druk zet en de overheid tot een tussenkomst dwingt. Zo gaat de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening Hugo de Jonge in de komende 10 jaar ruim 1 miljoen nieuwe huizen bijbouwen bij onze noorderburen om iedereen daar een fatsoenlijk dak boven het hoofd te verzekeren.
Omdat de ruimte en het budget beperkt zijn voor dit grootschalige infrastructuurproject stelt de minister voor gewoon géén plaats meer te voorzien voor de auto. In plaats van garages of parkeerplaatsen komen er in deze nieuwe wijken wel meer fietspaden. Dat is volgens Hugo de Jonge niet alleen kostenbesparend, maar het kadert bovendien meteen mooi in het plan voor het ‘Nationaal Toekomstbeeld Fiets’ en zo is de omgeving volgens hem ook een stuk milieuvriendelijker en veiliger voor de bewoners van deze nieuwe wijken.
Op deze wijze kan de overheid de Nederlanders nog meer ontmoedigen om een auto aan te schaffen en/of die te gebruiken en ziet men de auto als de ‘laatste oplossing’ voor de forenzen.
Politbureau uit het Sovjettijdperk
Advertentie – lees hieronder verder
Natuurlijk is niet iedereen akkoord met dit plan dat de auto volledig in een taboesfeer dwingt en wellicht veel mensen voor een voldongen feit plaats waarvoor ze helemaal niet hebben gekozen. Termen als een ‘Politbureau uit het Sovjettijdperk’ of een ‘nieuw communistisch regime dat alle individuele vrijheden wil beperken’ doken dan ook al op in de Nederlandse media als teken van afkeuring voor deze ‘Hugo-woningen’.
Nu wordt er in Nederland veel meer gefietst dan elders, zijn de fietspaden er talrijker en beter dan bij ons en is ook het openbaar vervoer beter uitgebouwd. Maar het volledig van verbannen van de auto uit de woonwijken is wellicht een stap te ver en zal waarschijnlijk niet getolereerd worden door de politieke oppositie en het publiek in Nederland.
Weldra ook in België?
Al weet je dat natuurlijk nooit en is het zeker niet onmogelijk dat deze trend van autovrije woonwijken zich ook elders doorzet. Misschien ook in België… Alleen is het dan wel cruciaal dat de overheid de burgers degelijke alternatieven biedt om zich te verplaatsen. En dan denken we natuurlijk in de eerste plaats aan een uitgebreid, betrouwbaar en betaalbaar openbaar vervoer, waar we in België nog slechts van kunnen dromen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be