Meer gemeenten willen zones 30 km/u invoeren

Uit een enquête blijkt dat meer dan de helft van de lokale besturen van plan is extra snelheidslimieten van 30 km/u of lager in te voeren, die eventueel gesanctioneerd kunnen worden met een GAS-boete. Is dit het begin van een nieuwe verkeersrepressie die zal leiden tot een boetetsunami?

Gepubliceerd op 2 februari 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Meer gemeenten willen zones 30 km/u invoeren

Onlangs deed het Departement Mobiliteit en Openbare Werken in opdracht van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) een bevraging bij de lokale besturen rond de invoering van nieuwe snelheidsbeperkingen op hun grondgebied. Daaruit blijkt dat ruim de helft van de steden of gemeenten extra snelheidslimieten van 30 km/u of lager wil invoeren, in veel gevallen nog dit jaar.

lydia-peeters-foto

In de meeste gevallen gaat het om stads- en dorpskernen en woonwijken, maar hier en daar wil men zelfs van de volledige bebouwde kom een zone 30 maken. De motivatie is hiermee de zwakke weggebruikers beter te beschermen tegen dodelijke ongevallen. Dit is vooral een strijdpunt van de linkse partijen Groen en Vooruit in Vlaanderen.

Veralgemening zone 30?

Er wordt intussen gevreesd voor een veralgemeende invoering van de zone 30 in de bebouwde kommen in Vlaanderen (en misschien heel België), maar dat staat nog niet op de agenda, liet Lydia Peeters weten. De minister is eerder voorstander van lokaal maatwerk in plaats van een algemene beperking van de snelheidslimiet tot 30 of 50 km/u in de steden en gemeenten. Daarvoor lanceerde zij ongeveer een jaar geleden een afwegingskader om steden en gemeenten te helpen bij het bepalen van gerichte snelheidsregimes.

Advertentie – lees hieronder verder

Uit deze enquête blijkt ook dat reeds 72 procent van de gemeenten een snelheidslimiet van 30 km/u of lager heeft op een deel van zijn gebied, terwijl die bij een kleine minderheid reeds het totale grondgebied bestrijkt. Wordt dit de nieuwe tendens de volgende jaren? Afwachten maar.

nk7-radar-sirien-vitesse-flitstoestel-flash-belgie-belgique

GAS-boetes

In de marge van dit onderzoek werd ook bekendgemaakt dat reeds 19 lokale besturen gebruikmaken van de mogelijkheid die sinds februari 2021 bestaat om GAS-boetes te geven voor beperkte snelheidsovertredingen in zones met limieten van 30 of 50 km/u. Tegelijk werd gemeld dat vele andere gemeenten dit sanctiemiddel eveneens willen invoeren. Is dit het begin van een nieuwe verkeersrepressie die zal leiden tot een ongeziene boetetsunami?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.