D’Ieteren stort zich op supersnel laden met een bijzonder snufje

Elektriciteit is het nieuwe goud voor de autosector. Ook Belgisch invoerder voor de VW-groep D’Ieteren grijpt zijn kans met een duo hyperchargers die anders zijn dan wat we gewoon zijn. Een gamechanger?

Gepubliceerd op 17 januari 2025
Leestijd : 3 min

Deel

D’Ieteren stort zich op supersnel laden met een bijzonder snufje

Vraag het aan elke bezitter van een elektrische auto en hij zal steevast beweren dat er nog altijd veel beterschap mogelijk is voor het laden. Er wordt daarom onafgebroken gewerkt aan de nodige technologie om de wachttijd zo dicht mogelijk naar die van een klassieke tankbeurt te duwen - of het comfort tijdens de verloren tijd te vergroten. Via zijn energiefiliaal Energy (het vroegere EDI) meldt ook D’Ieteren zich bij de club van vernieuwers.

Het kleinood staat te blinken op het Autosalon van Brussel, in hal 11 waar alle automerken van de invoerder geparkeerd staan. Het gaat om de FusionCharger van Huawei, een ultrasnel laadstation op gelijkstroom met innovatieve vloeistofkoeling, een technologie die topprestaties, efficiëntie en flexibiliteit belooft. Er komen twee versies: één van 500 kW en 700 kW.

detail

Advertentie – lees hieronder verder

200 kilometer in 5 minuten

Deze erg hoge vermogens zijn voor de meeste elektrische auto’s nog onbereikbaar (400 kW is zowat het hoogst haalbare bij de modellen van Lotus zoals de Emeya). Maar je kan maar beter voorbereid zijn op wat komen gaat, want de boordtechnologie in auto’s staat zeker niet stil en zal alleen maar krachtiger worden. Het mikpunt is om in vijf minuten zo’n 200 kilometer bij te pompen.

Maar er is nog een ander voordeel van zulke hoge vermogens. Als de twee armen van zo’n snellader beide bezet zijn, wordt het maximumvermogen altijd gehalveerd, dus hoe hoger de capactiteit hoe meer je overhoudt bij een laadbeurt met meerdere auto’s tegelijkertijd. Maar daar maakt Huawei een belangrijk verschil. Dankzij gescheiden AC/DC- en DC/DC-modules - een uniek ontwerp - worden superieure prestaties gegarandeerd, zelfs bij intensief gebruik. Het zorgt er namelijk voor dat het piekvermogen intact blijft ongeacht het aantal ladende auto’s. De theoretische 500 of 700 kW staat dus steeds beschikbaar aan beide kanten. Een wezenlijk verschil, zeker met de groei van het elektrische wagenpark in gedachten en de hogere nood aan laadmogelijkheden.

Denis Gorteman.
Denis Gorteman.

Voor bedrijven

De FusionCharger slaagt erin om de opgewekte warmte efficiënter af te voeren. Niet alleen een zegen voor snellere laadtijden, volgens D’Ieteren werkt het ook fluisterstil, ideaal voor geluidsgevoelige locaties. Dankzij het modulaire ontwerp kan de laadcapaciteit eenvoudig worden uitgebreid, wat het systeem toekomstbestendig maakt. Daarnaast kan de compacte FusionCharger direct gekoppeld worden aan energieopslagsystemen, waardoor het een flexibele oplossing biedt voor de steeds grotere vraag naar laadinfrastructuur.

Uiteraard zijn dit geen apparaten voor particulieren. Door de hoge kostprijs van ruwweg 70.000 euro (inclusief het basisstation voor de vloeistofkoeling, waarop in latere fases desnoods meerdere palen kunnen worden toegevoegd) is dit systeem bedoeld voor bedrijven, maar via exploitanten van laadstations zullen particulieren er zeker ook voordeel uit halen. Professionelen kunnen door de kortere laadtijden hun downtime aanzienlijk terugschroeven. Voor hen is het ook een bijzonder voordeel dat de vloot tegelijkertijd kan laden zonder vermogensverlies.

Voor D’Ieteren betekent deze innovatieve laadoplossing een belangrijke stap in de ontwikkeling van hun energiezuil. CEO Denis Gorteman laat zich tijdens het autosalon ontvallen dat hij zelfs mogelijkheden ziet om eigen laadnetwerken te ontwikkelen, vooral in Wallonië, waar de infrastructuur achterloopt. Dat plan wil zich niet concentreren op traditionele, trage openbare laadpalen, maar juist deze snelle laadstations die beter aansluiten bij de behoeften van moderne EV-gebruikers. De eerste openbare stations zouden binnen twee à drie jaar operationeel kunnen zijn, afhankelijk van de nodige vergunningen en netaansluitingen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Piet Andries Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.052 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.052 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.