Tot nu toe werd verondersteld dat elektrische auto’s hun gebruikers niet echt tevredenstelden. Consultant Deloitte deed een onderzoek en hieruit blijkt dat 41% van de Belgen nog altijd de voorkeur geeft aan een auto met verbrandingsmotor boven een elektrische auto, een cijfer dat nochtans hoger ligt dan in 2023 (39%). Slechts 12% was overtuigd van elektrische auto’s. Niet veel dus. Maar deze verhouding lijkt snel te veranderen, toch bij de bestuurders van bedrijfswagens, zo blijkt uit een studie van onderzoeksbureau DataSynergy in opdracht van KBC Autolease.
Uit de analyse in kwestie blijkt dat het vertrouwen groeit door elektrische auto’s te gebruiken. Van de meer dan 1.700 ondervraagde bestuurders zou 85% een elektrische wagen nemen als ze de keuze kregen tussen een wagen op elektriciteit, benzine of diesel, inclusief respondenten voor wie de elektrische auto door het bedrijf wordt verplicht (uiteraard om fiscale redenen).
90% tevreden
Als we kijken naar het tevredenheidspercentage, zien we dat 90% van de ondervraagden positief antwoordt en 60% zegt zelfs ‘zeer positief’ te zijn. Het percentage ‘zeer positief’ stijgt tot 66% bij wie al meer dan twee jaar elektrisch rijdt. Beter nog, het tevredenheidspercentage is zelfs 100% in de groep die vrijwillig een elektrische auto verkoos boven de andere twee opties.
Advertentie – lees hieronder verder
Wat wordt geapprecieerd aan elektrische auto’s? De parameters zijn talrijk en gevarieerd, met rijcomfort (94%) en respect voor het milieu (66%) bovenaan de lijst. Natuurlijk zijn er ook nadelen, zoals een beperkt rijbereik (68%) en te lange laadtijden (44%). De prijs speelt hier geen rol, want deze gebruikers betalen hun auto niet zelf. Natuurlijk betalen ze een VAA voor het gebruik, maar bij een elektrische auto wordt dit tot een minimum beperkt. Veel goedkoper kun je het dus niet maken.
Aanpassingstijd
Wat uit het onderzoek vooral naar voren komt, is dat de elektrische auto na verloop van tijd meer gewaardeerd wordt. Negatieve aspecten worden minder vaak genoemd, of lijken minder problematisch voor langdurige gebruikers (11% in plaats van 16% is kritisch), wat suggereert dat de beperkingen psychologisch beïnvloed zijn en dat de bestuurder zich aanpast en uiteindelijk nieuwe manieren vindt om de auto dagelijks te gebruiken.
Gebruikers wijzen echter wel op enkele belangrijke voorwaarden om elektrisch te rijden. Zo vindt 92% van de deelnemers thuis opladen essentieel, hoewel 69% ook aangeeft op het werk op te laden. Het gebruik van openbare laadpunten blijft beperkt en wordt nog altijd als problematisch en onvoldoende gezien (33%). Een van de meest voorkomende problemen die de respondenten noemen, zijn defecte of niet beschikbare laadpunten (omdat ze al gebruikt zijn). Bedrijven vragen hun werknemers vaak om het laden aan deze laadpunten te beperken, want de elektriciteit is er veel duurder. Bovendien vindt 44% van de gebruikers de laadtijd nog altijd te lang.
Certificaat nodig
Deze resultaten hebben vooral betrekking op nieuwe elektrische auto’s. Respondenten dachten weinig na over de mogelijkheid om een elektrische tweedehandswagen te leasen, ook al zou dit een veel milieuvriendelijkere keuze zijn, aangezien auto’s met batterijen langer meegaan dan auto’s met verbrandingsmotor. Slechts 12% zegt ‘zeer geïnteresseerd’ te zijn en 34% is ‘geïnteresseerd’. Onder oudere bestuurders loopt dit cijfer op tot 50%.
De lage interesse in de tweedehandsmarkt is vooral te wijten aan een gebrek aan vertrouwen door het ontbreken van een verplicht ‘gezondheidscertificaat’ voor de batterij. Van de 1.700 ondervraagden zei 80% dat een certificaat hen gerust zou stellen, wat bewijst dat alle gebruikers het belang van de batterij hebben begrepen. Een batterij in goede staat garandeert het rijbereik en de laadsnelheid. 60% van de ondervraagden vindt trouwens dat garanties op elektrische auto’s langer zouden moeten zijn.
Ook vermeldenswaardig: hoewel hun bedrijfswagen (bijna) gratis is, vinden de respondenten dat de aankoop van een elektrische auto ondersteund moet worden met fiscale voordelen (87%) of premies (57%), wat in lijn ligt met particulieren. Kortom, om de elektrische auto te aanvaarden, moet je er een tijdje mee rijden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be