Alcoholgebruik onder Belgische automobilisten blijft een hardnekkig probleem, ondanks de ene na de andere sensibiliseringscampagne. Jaarlijks gebeuren naar schatting meer dan 4.000 alcoholgerelateerde ongevallen, vaak met doden of gewonden. Vooral in het weekend piekt het probleem: volgens een recente studie van Pano houdt meer dan 40% van de ongevallen verband met alcohol of drugs.
In de afgelopen vijf jaar (2018-2023) is het aantal slachtoffers van alcoholgerelateerde ongevallen gelukkig gedaald met 8% (van 3.064 naar 2.818). Toch blijft de daling onvoldoende, aangezien er nog steeds dagelijks zeven alcoholgerelateerde ongevallen worden gemeld.
Straks nieuwe maatregelen?
België kreeg al vaker kritiek op het dronken rijgedrag van zijn automobilisten: zowel de bewustwording van bestuurders als het aantal politiecontroles schiet tekort. Dit heeft enkele federale parlementsleden ertoe gebracht voorstellen in te dienen om overtreders die bij een ongeval een of meerdere dodelijke slachtoffers veroorzaken strenger aan te pakken.
Kamerlid Vanessa Matz (Les Engagés) stelt diverse amendementen voor op het toekomstige Strafwetboek, waaronder de invoering van het begrip “doodslag op de weg”. Het idee is om afstand te nemen van de term “dodelijk verkeersongeval”, die vaag blijft en de verantwoordelijkheid van de dader deels lijkt te verzachten. Met “doodslag” wil men benadrukken dat dergelijke situaties niet toevallig zijn en dat er een verantwoordelijkheid moet worden genomen. De bestuurder is immers bewust achter het stuur gekropen na alcoholgebruik. Deze verantwoordelijkheid moet zich ook vertalen in de zwaarte van de straf.
Advertentie – lees hieronder verder
Verandering in het Wetboek, maar...
Komt er een verandering in het Strafwetboek? Magistraat Damien Vandermeersch, betrokken bij de hervorming, verklaarde in een interview met RTBF dat een dodelijk ongeval door een bestuurder onder invloed momenteel wordt aangemerkt als “onvrijwillige doodslag”. Daarbij ligt de nadruk niet op verantwoordelijkheid. De straf varieert van drie maanden tot vijf jaar cel, aangevuld met een boete.
Vanaf april 2026 treedt een nieuw strafwetboek in werking waarin de term “dodelijk verkeersongeval” blijft staan, zonder veranderingen aan de huidige strafmaat. Magistraat Damien Vandermeersch betreurt dit en pleit voor de invoering van “doodslag op de weg” om het woord “ongeval” te vervangen. Dit gebeurt echter niet, aangezien het nieuwe wetboek al is afgerond en het voorstel niet werd opgenomen.
Herstelmaatregelen?
De magistraat gelooft echter niet dat hogere straffen veel effect zullen hebben op het gedrag. Het verschil tussen vijf en acht jaar gevangenisstraf zou weinig uitmaken. Hij ziet meer in herstelrecht, dat volgens hem een diepgaander bewustwording kan creëren bij de bestuurder dan een celstraf. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat de dader wordt geconfronteerd met de pijn van de slachtoffers. Of dit werkt, valt nog te bezien. Wat wel duidelijk is, is dat alcohol- en drugsgebruik achter het stuur een blijvend probleem is, vooral onder de jongere generatie, waar het helaas schering en inslag is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be