Einde van tolerantiemarge ook voor mobiele flitsers

De strop rond de automobilist wordt nog strakker: na het einde van de tolerantiemarge voor alle flitspalen op snelwegen in de zomer van 2022 en die voor flitspalen op gewestwegen vanaf 1 januari 2024, is het nu de beurt aan alle mobiele flitscamera’s om de tolerantiemarge te schrappen. Is dit bedoeld om de staatskas te spijzen?

Gepubliceerd op 20 november 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Einde van tolerantiemarge ook voor mobiele flitsers

Er is geen twijfel mogelijk, automobilisten zullen nog strenger gecontroleerd worden. De politie is al maanden bezig met haar arsenaal van hulpmiddelen uit te breiden om de controles op automobilisten te verbeteren. Het gaat om allerlei soorten flitstoestellen (trajectcontroles, Lidars van de nieuwste generatie, ANPR-camera’s enzovoort). Daarnaast is er nieuw materiaal om drugs- en alcoholgebruik beter op te sporen.

Recent raakte bekend dat de tolerantie voor flitstoestellen daalt. Dit is nu al het geval op alle autosnelwegen van het land voor vaste flitspalen en trajectcontroles, en vanaf 2024 ook voor alle flitscamera’s op gewestwegen, zowel in Vlaanderen, Brussel als Wallonië. In de praktijk kan de tolerantiemarge variëren naargelang het toestel en de politiezone. Een flitspaal op de snelweg zou bijvoorbeeld pas werken vanaf 135 of 140 km/u. Dit is niet langer het geval en de radars worden nu geactiveerd vanaf 129 km/u: de toegestane snelheid plus de technische foutenmarge, die nog altijd 6 procent bedraagt. Verkeersinstituut VIAS stelt zelfs voor om die te verlagen tot 3 procent.

Het einde voor mobiele toestellen

En er komt nog meer, want uit interne e-mails van FOD Justitie blijkt dat de autoriteiten nog een stap verder gaan in hun aanpak. Vanaf nu wordt de tolerantiemarge voor mobiele flitsers afgeschaft. Volgens onze collega’s van Het Laatste Nieuws maakt de FOD geen geheim van deze verandering: “Dankzij het extra geld dat werd vrijgemaakt tijdens de recentste begrotingsonderhandelingen in oktober, kunnen we vanaf 2024 onmiddellijk van start gaan met het actieplan verkeersveiligheid. Deel van het actieplan omvat het afschaffen van tolerantiemarges en quota van mobiele camera’s op autosnelwegen.”

Het doel is om meer inkomsten voor de staat te genereren door meer boetes te geven, zo bevestigt de woordvoerder van de FOD: “We proberen meer boetes te innen en te werken om de pakkans te verhogen. Omdat we meer personeel zullen hebben, kunnen we deze extra werklast aan.” Een gewaarschuwd man is er twee waard. Terwijl het grootste deel van de inkomsten uit boetes naar het verkeersveiligheidsfonds gaat, belandt de rest in de schatkist, die in 2022 maar liefst 543 miljoen euro opstreek.

Advertentie – lees hieronder verder

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Deze week 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.