Lancia verliet in 2016 van de Belgische markt en is al grotendeels uit het collectieve geheugen verdwenen, vooral bij jonge automobilisten. Het was geen glorieus einde, want de naam werd op Chrysler-modellen geplakt die helemaal niet verkochten. Toch heeft Lancia zijn stempel gedrukt op de geschiedenis van de auto. Wie herinnert zich nog de zeer verfijnde modellen met het stuur rechts tot in de jaren vijftig, het toppunt van elegantie? Of iconische modellen zoals de Stratos of de Fulvia? Of de vele successen in het wereldkampioenschap rally met de 037, gevolgd door de fantastische Delta Integrale, een winnende auto?
Bekende basis
Lange tijd werd Lancia stiefmoederlijk behandeld binnen de Fiat-groep, het latere FCA. Het merk kwijnde jarenlang weg met een totaal verouderde Ypsilon die alleen nog voor de Italiaanse markt werd gebouwd. Toen FCA deel ging uitmaken van de Stellantis-groep, werd besloten om het merk in zijn oude glorie te herstellen door opnieuw premiummodellen te produceren. Met het oog op schaalvergroting werd het eerste model van deze revival echter gewoon gebaseerd op een bestaand model. De Ypsilon erfde het platform van de Peugeot E-208 en Opel Corsa Electric.
Toegegeven, de ontwerpers hebben veel moeite gedaan om de oorspronkelijke lijnen uit te wissen met een originele voorkant met een pianozwart front en een opvallende lichtsignatuur. Aan de achterkant is de hommage aan de Stratos duidelijk, met ronde lampen zoals op de sublieme sportwagen uit de jaren zeventig en ‘Lancia’ geschreven in volle letters op een zwarte achtergrond. Hoewel de algehele look zeker niet onaangenaam is, mist het ontwerp samenhang, ongetwijfeld omdat het een aanpassing is van een bestaande basis.
Advertentie – lees hieronder verder
Premium?
In het interieur loopt het echter fout. Het lijkt alsof de ontwerpers van deze auto te hard geprobeerd hebben om het interieur er ‘Italiaans’ te laten uitzien. Niets is bespaard gebleven, zelfs niet het geribbeld fluweel (oranjerood) op de zetels, dat van bedenkelijke smaak is, of de middenconsole in de vorm van een bistrotafeltje (wat een cliché), dat tot weinig dient maar wel je knieën hindert als je langer dan 1,80 m bent.
Over smaken en kleuren valt niet te twisten. Maar over de kwaliteit van de materialen wel. Dit is precies waar de grote teleurstelling ligt, aangezien Stellantis Lancia profileert als premium. We zien een wirwar van kunststoffen van bevredigende tot middelmatige kwaliteit en heel wat bedieningselementen die we ook bij andere modellen of merken uit de groep terugvinden. Het lijkt op besparingen en dat is jammer, zeker aangezien de communicatie benadrukt hoe uniek Lancia is. Voorts is dit een relatief ruime en comfortabele compacte auto, met een kleine kofferinhoud van 309 liter.
Volledig infotainment
De Ypsilon heeft twee schermen van 10,25 duim en een infotainmentsysteem dat we al kennen uit andere modellen van de Stellantis-groep, met als enige verschil de specifieke Lancia-presentatie. Het is niet altijd het meest intuïtieve systeem, maar heeft wel als voordeel dat het goed werkt en uitgebreid is. Van het S.A.L.A.-systeem (Sound Air Light Augmentation) zien we het nut niet meteen in. Het zou een speciale sfeer creëren met specifieke parameters voor de interieurverlichting, het geluid van het audiosysteem en de airconditioning. We hebben onze twijfels over de werking.
Gamma in ontwikkeling
Momenteel is de Ypsilon verkrijgbaar in twee versies: Hybrid, een 1.2 driecilinder milde hybride turbobenzine (100 pk), of Electric, met een elektromotor (156 pk) die de voorwielen aandrijft. De batterij met 51 kWh zorgt voor een rijbereik tot 403 km (WLTP). Voor de volledigheid voegen we nog toe dat er later dit jaar een sportieve versie op de markt komt, de Ypsilon HF. Die heeft ook een elektromotor en ontwikkelt 280 pk.
Intussen hebben we een week met de Ypsilon Electric kunnen rijden, wat niet echt een verrassing opleverde aangezien we eerder al modellen op hetzelfde platform hebben getest. De prestaties zijn meer dan behoorlijk (0 naar 100 km/u in 8,2 seconden), net als de geluidsisolatie. Bij normaal rijden is het goed mogelijk om een gemiddeld verbruik van 18 tot 19 kWh/100 km te halen op een gemengd traject. Maar het rijbereik van 403 km smelt als sneeuw voor de zon op de snelweg, waar je moet rekenen op 250 tot hoogstens 300 km. Met de maximale laadsnelheid van 100 kW (gelijkstroom) laadt de batterij in 24 minuten van 20% naar 80%. Tijdens onze testrit kwamen we niet in de buurt van deze cijfers, maar het was behoorlijk koud weer.
Conclusie
De Lancia Ypsilon Electric is zeker geen slechte auto, verre van zelfs. Het probleem is dat Stellantis met veel marketing doet alsof deze auto iets anders is dan hij werkelijk is. Simpelweg de zetels bekleden met fluweel, satijnachtige sierelementen gebruiken of een vaag Italiaans design kopiëren, is niet genoeg om een 208 of Corsa om te toveren in een Italiaanse premiumwagen, die toch tussen de 34.500 en 39.500 euro kost. Momenteel is het moeilijk om de toegevoegde waarde te zien van dit merk dat uit de vergetelheid is herrezen. Eén ding is zeker: er is nog veel werk aan de winkel om Lancia in zijn oude glorie te herstellen.
De Lancia Ypsilon Electric in cijfers
Motor: 1 elektromotor, 156 pk et 650 Nm, lithium-ionbatterij
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: enkele verhouding
L/b/h (mm): 4.075/1.755/1.435
Leeggewicht (kg): 1.561
Batterij (kWh): 51
0 tot 100 km/u (sec): 8,2
Topsnelheid (km/u): 150 km/u
Rijbereik (WLTP, km): 403
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 14,6
CO2: 0 g/km
Prijs: 34.500 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 100,98 euro
- Bekend en beproefd platform
- Comfort
- Redelijk verbruik
- Wat is de meerwaarde?
- Teleurstellende afwerking
- Nutteloos en storend tafeltje
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be