De Chinese automobielfederatie heeft de verkoopcijfers voor de binnenlandse markt in 2024 bekendgemaakt. De verantwoordelijken van de automerken hebben redenen om te lachen. De Chinese markt boomt immers nog altijd, terwijl die van ons (ernstig) krimpt.
Niet alleen de Chinese markt in zijn geheel, maar ook die voor elektrische auto’s groeit. In 2023 werden in het land 5,4 miljoen elektrische auto’s verkocht (ter vergelijking: de totale Europese markt is 12 tot 13 miljoen personenwagens groot). Maar in 2024 zijn de elektrische auto’s met nog eens 17% gegroeid, tot 6,3 miljoen stuks.
Blijvende groei?
De groei van elektrische auto’s op de Chinese markt was het sterkst aan het eind van het jaar. Alleen al in december verkochten de constructeurs in China 762.000 auto’s op batterijen, voor de vierde maand op rij een record. Volgens verschillende analisten, waaronder die van Deutsche Bank, zou deze forse groei in 2025 blijven duren (ongeveer +20%). Nog beter (voor elektrische auto’s): uit een enquête van AlixPartners blijkt dat 97% van de Chinezen ervan overtuigd is dat ze bij hun volgende aankoop zullen overstappen op een auto op batterijen. In Europa toont hetzelfde onderzoek een duidelijk ander resultaat: slechts 43% van de automobilisten deelt de mening van de Chinese automobilisten.
Advertentie – lees hieronder verder
Waarom is er dan zo’n kloof tussen de Chinezen, de rest van de wereld of de westerse automobilisten? Het antwoord ligt voor de hand: de Chinezen hebben geen bedenkingen meer bij elektrische auto’s. En daar is een goede reden voor.
Prijs eerst
De reden waarom elektrische auto’s zo populair zijn in China is dat ze, in tegenstelling tot in Europa, bijzonder betaalbaar zijn. Peking heeft constructeurs van elektrische auto’s zwaar gesubsidieerd – het gaat over meer dan 210 miljard aan subsidies – en de overheid blijft dat doen.
Dankzij dit geld zijn elektrische auto’s die in China verkocht worden zelfs goedkoper dan hun tegenhangers op benzine. Dat is verrassend en houdt economisch gezien geen steek. Ze mogen dan wel laag zijn in China, de productiekosten voor een elektrische auto liggen nog altijd hoger dan die voor een auto met een verbrandingsmotor. Chinese subsidies zijn er op elk niveau: voor de verkoop van elke auto, voor de bouw van fabrieken, voor de grondstoffen en productie van batterijen, voor onderzoek en ontwikkeling enzovoort.
En dat is nog niet alles: de overheid heeft ook alles uit de kast gehaald om het publieke laadnetwerk te ontwikkelen. In slechts vier jaar tijd heeft China zijn netwerk meer dan verviervoudigd, van 807.000 laadpunten in 2020 naar 3,4 miljoen eind 2024. Bovendien heeft de overheid ook het goede voorbeeld gegeven door alle wagenparken van haar administratie om te schakelen naar elektrische modellen.
Is deze geforceerde omschakeling een succes? Ja en nee. Zogezegd is het goed voor het milieu om over te schakelen op elektrische auto’s, maar voor China heiligt het doel de middelen. Denk maar aan oneerlijke concurrentie (met subsidies), maar ook druk op leveranciers en bewezen gevallen van slavernij, zoals onlangs in Brazilië bij een BYD-fabriek. Het milieuaspect van de Chinese elektrische auto is ongetwijfeld ook discutabel, gezien de industriële methoden die gebruikt worden om de grondstoffen voor de batterijen te winnen. De normen zijn veel soepeler dan in Europa of de Verenigde Staten. Maar we moeten ons realiseren dat deze vooruitgang ook te danken is aan de extreme concurrentie tussen lokale fabrikanten. Kan deze situatie zomaar blijven duren?
De automobielfederatie voorspelt een verkoopstijging van elektrische auto’s, maar alleen in China. In het buitenland daarentegen zal de export naar verwachting vertragen, voornamelijk door hogere invoerheffingen op Chinese elektrische modellen in Europa en de Verenigde Staten, althans zolang de Chinese constructeurs geen nieuwe fabrieken openen op deze markten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be