Verkeersveiligheid

Waarom Waalse wegen gevaarlijker zijn dan Vlaamse

Volgens Stabel zouden Waalse wegen meer doden maken dan die in het noorden van het land, als we rekening houden met het aantal inwoners. Een gekend verschil, dat wel lijkt af te nemen. Toch blijven de Waalse wegen gevaarlijker. En daar is een goede reden voor.

Geschreven door David Leclercq | 21/06/2022

Elk jaar rapporteert het Nationaal Instituut voor de Statistiek, Statbel, over verkeersveiligheid. De organisatie merkt op dat Wallonië in 2021 198 doden op zijn wegen registreerde tegen 310 in Vlaanderen. In vergelijking met het aantal inwoners in elk gewest zijn de Waalse wegen dus dodelijker: 54,06 slachtoffers per miljoen inwoners tegenover 46,27 in Vlaanderen.

Deze onevenwichtigheid is niet nieuw, merkt Statbel op. Maar het neemt gelukkig wel af, want herinner dat er in 2019 nog 84 doden per miljoen inwoners vielen in het zuiden van het land tegenover slechts 47 in Vlaanderen. Laten we daarbij echter niet vergeten dat 2021 opnieuw een Covid-jaar is geweest met een paar halve lockdowns en, belangrijker nog, een algemene sluiting van restaurants en het nachtleven voor vele maanden. Dit kan ook de discrepantie verklaren.

Advertentie

Ook meer ongelukken

Stabel met en exergue la plus grande dangerosité des routes wallonnes comparativement à la Flandre. Pourquoi ?

Statbel wijst er ook op dat het grotere gevaar op de Waalse wegen ook wordt bevestigd door het sterftecijfer van de ongevallen. In Wallonië eindigt één ongeval op 52 met een dode, terwijl dat in Vlaanderen één ongeval op 72 is.

Er zijn natuurlijk verschillende verklaringen voor deze verschillen. Volgens Statbel is de ruimtelijke ordening doorslaggevend. Eigenlijk is Vlaanderen één grote agglomeratie geworden door een bijna twee keer zo hoge bevolkingsdichtheid. Deze configuratie impliceert dat er minder wegen geschikt zijn voor hoge snelheden, wat natuurlijk een extra risicofactor is voor overlijden of ongevallen, zo eenvoudig is het. Wallonië heeft inderdaad meer onbewoonde gebieden – of in ieder geval meer afgelegen leefgebieden – wat automobilisten ertoe aanzet om harder te rijden.

Snelheidsbeperkingen zijn oorzaak

Stabel met en exergue la plus grande dangerosité des routes wallonnes comparativement à la Flandre. Pourquoi ?

Volgens Statbel – ondersteund door VIAS – staat het verschil tussen de snelheidslimieten ook niet los van de verschillen tussen de twee gewesten. Vlaanderen kiest immers sinds 2016 voor een limiet van 70 km/u op de wegen die niet in de bebouwde kom liggen, terwijl Wallonië een limiet van 90 km/u handhaaft. Het is echter net buiten de agglomeraties dat 20% van de ongevallen in Wallonië plaatsvindt, terwijl dit aandeel in Vlaanderen slechts 4% is.

Tot slot mogen we ook de impact van het repressieve aspect niet uit het oog verliezen: Vlaanderen heeft ook beduidend meer automatische flitspalen en/of trajectcontroles dan Wallonië, terwijl de Waalse bestuurder volgens Stabel ook eerder geneigd is om na het nuttigen van alcohol weer achter het stuur te kruipen.

Betekent dit dat alles beter is in Vlaanderen? Niet helemaal, want de daling van het aantal ongevallen in Vlaanderen is in 2021 gestagneerd, door een forse stijging van het aantal ongevallen met fietsen. Statbel registreerde er vorig jaar 9.000 (met 76 doden) tegen ‘slechts’ 1.000 in Wallonië (10 doden). Volgens Statbel is dit ook te verklaren door de doorbraak van de snellere elektrische fietsen die noodzakelijkerwijs voor meer schade zorgen.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's