Zijn de Belgen de gevaarlijkste bestuurders in Europa?

De Belg behoort tot de meest agressieve bestuurders achter het stuur, zo blijkt uit een onderzoek van de Europese stichting Vinci. Onze tekortkomingen zouden talrijk zijn. Is dit echt de realiteit?

Gepubliceerd op 24 mei 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Zijn de Belgen de gevaarlijkste bestuurders in Europa?

Zou de Belg echt een gevaar achter het stuur zijn? Dat is in ieder geval wat de studie van de Europese Vinci Foundation suggereert. De organisatie heeft gevaarlijk of ongepast gedrag gescreend in 11 Europese landen (met een steekproef van 12.400 automobilisten), en de Belg neemt daarbij de kop op vlak van stress in het verkeer.

Volgens de studie is minder dan de helft van de Belgen kalm en ontspannen in de wagen. En dat betekent meteen dat de meerderheid dat niet is. Vinci wijst er met name op dat de Belgische bestuurder een fietspad gemakkelijk verwart met een parkeerplaats of onverwacht toetert, in tegenstelling tot andere Europese landen waar het rijden duidelijk relaxter is.

Schuldbesef?

Volgens de Vinci-enquête geeft bijna 20% van de Belgen toe “niet meer dezelfde te zijn” eens ze achter het stuur zitten, wat toch zorgwekkend is. De cijfers spreken voor zich: terwijl 47% van de bestuurders beweert hoffelijk te zijn, zegt slechts 47% kalm te blijven. Twintig procent van de respondenten geeft ook toe dat ze hun auto wel eens op een fietspad parkeren. Erger nog: 10% geeft toe het te doen op een ruimte die gereserveerd is voor mensen met een beperkte mobiliteit. Ook vergeet ruim de helft van de bestuurders (55%) al eens de richtingaanwijzers te gebruiken.

conducteur_psycho

Advertentie – lees hieronder verder

Als het gaat over agressiviteit, is er ook werk aan de winkel: slechts één procent van de respondenten erkent de agressiviteit, maar 85% van de bestuurders zegt regelmatig te maken te hebben met agressief gedrag dat zelfs angst inboezemt. Bovendien gelooft 14% van de bestuurders dat op de weg de regel “ieder voor zich” de overhand krijgt.

De Belg zou eveneens gevaarlijk inhalen, terwijl bijna één op de 6 automobilisten (13%) bereid is om uit de auto te stappen voor een handgemeen, wat iets onder het Europese gemiddelde ligt (22%). Oef!

Toeteren: erger dan Grieken en Spanjaarden

klaxon

Het gebruik van de claxon zou ook problematisch zijn, want de Belg bezet de eerste plaats in de rangschikking voor de Grieken en Spanjaarden die op dit vlak toch een reputatie verdedigen. Benoît Godart van het VIAS Instituut reageerde hierop in La Dernière Heure en zei dat “de mensen het niet langer kunnen verdragen om gestoord te worden”. Volgens hem is de auto een verlengstuk van het huis geworden, wat betekent dat je ook je problemen meeneemt en minder oplet. Dit wordt bevestigd door de enquête die aangeeft dat 28% van de bestuurders zegt dat ze in hun bubbel in de auto zitten.

Het is duidelijk dat de Belgische bestuurder moeite heeft met zelfdiscipline. Bijna 60% van de Belgen zegt te weten dat het gebruik van drugs of alcohol vermeden moet worden, maar helaas is 25% van de ongevallen die jaarlijks gebeuren te wijten aan het overmatig (of verboden) gebruik van deze stoffen.

De lijst van onze tekortkomingen is nog steeds lang: als 42% gelooft dat onoplettendheid een dodelijke factor is, dan is het moeilijk te begrijpen waarom 26% toegeeft berichten te schrijven tijdens het rijden. En hetzelfde geldt voor de snelheid: 89% van de respondenten geeft toe heel vaak de snelheidslimieten te overschrijden. Het is niet zo verwonderlijk in deze omstandigheden dat de overheid serieus nadenkt over het invoeren van een rijbewijs met punten

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.