Het gaat bijzonder goed met de Chinese autobouwer BYD, dank u. Ondanks de toenemende geopolitieke spanningen tussen het thuisland en de andere grootmarkten, hopt het merk van het ene recordkwartaal naar het andere. Sinds het Volkswagen van de troon heeft gestoten in China en ook Tesla naar de kroon steekt als bestverkopende merk van elektrische auto’s wereldwijd - al biedt het merk ook verbrandingsmotoren aan - lijkt er geen rem te staan op de groei.
Op plek 27
Ook in België gaat het vooruit. Het jaar is nog niet voorbij maar de pronostiek van het merk wijst op 2.600 verkochte voertuigen voor het afgelopen jaar en een verviervoudiging ten opzichte van 2023. Daarmee prijkt het op de 27ste plek op de verkoopranking van Febiac. Het beoogde aantal zal niet genoeg zijn om de nummer 26, Cupra, te kloppen, waarvan de teller in november al op 3.000 verkochte exemplaren stond. Maar voor een merk dat nog maar dik twee jaar in ons land actief is, primeert op dit moment de onderliggende trend boven de naakte cijfers.
Het stemt de nog maar sinds juni van dit jaar aangestelde nieuwe baas voor België, Joris Clavie, hoopvol. Op de laatste persconferentie van het jaar liet hij zich ontvallen dat zijn merk in de top 10 van automerken wil binnendringen. Aan de wachtpoort staat daar voorlopig - o, ironie - Tesla, de gedoodverfde rivaal die zowat iedereen in het vizier heeft. Over wanneer die blijde intrede staat te gebeuren wilde Clavie geen precieze deadline geven, maar “over enkele jaren” behoort volgens hem tot de mogelijkheden. “We willen geen kleine speler blijven”, liet hij zich verder ontvallen.
Advertentie – lees hieronder verder
Dubbel zoveel dealers
Maar geen doel zonder strategie, dus hoe hoopt BYD in België zijn slag thuis te halen? Het merk, dat in ons land wordt verdeeld door onafhankelijk Toyota-invoerder Inchcape, gaat eerst en vooral aan zijn dealernetwerk sleutelen. Geen exclusief online verhaal bij de Chinezen, zoals Polestar dat probeerde. Het merk wil in de toonzalen aanwezig zijn en zal daarom zijn huidige dealernetwerk uitbreiden naar achttien, of misschien wel twintig. Dat is dubbel zoveel als de huidige dekking. Internettijden of niet, de Belg wil een dealer in de buurt, zowel voor verkoop als voor service, aldus het merk. Ongelijk kun je hen niet geven. Want de andere rijzende ster uit China naast BYD is het Chinese MG, dat door Astara evengoed in showrooms wordt verkocht.
Deze dealers krijgen straks ook een product dat een belangrijke hefboom kan zijn voor de verkoop. Op het komende Autosalon van Brussel staan de schijnwerpers volop op de Atto 2, de compacte SUV die een plek inneemt tussen het basismodel Dolphin en het broertje Atto 3 en nummertje zeven al in de configurator. Het model wil klanten verleiden met een laag gewicht (1.500 kilo), een flexibel interieur en een rijbereik van 312 kilometer. Die actieradius wijst op een compactere batterij wat zijn invloed zal hebben op de prijs die overigens nog niet bekend is.
Voor het komende jaar zal BYD ook verder inzetten op een grotere naamsbekendheid en een gretiger aftrek bij leasebedrijven. Waar andere merken van elektrische auto’s in onmin geraken, door de kelderende restwaardes, lijkt het bij BYD nog mee te vallen. Het ligt eraan dat het als enige ter wereld fabrikant is van zijn eigen batterijen, wat het vertrouwen op de tweedehandsmarkt blijkbaar ten goede komt. Dat hun Blade Battery de LFP-chemie (lithium-ferro-fosfaat) gebruikt, in theorie beter bestand tegen degradatie, zou ook in het voordel spelen. 2025 wordt dus een scharnierjaar voor BYD, want ook de lokale en extra tarieven omzeilende productie in Hongarije gaat van start.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be