BYD staat voor Build Your Dreams en de grote droom van het merk is om in Europa zich van een marktaandeel van 10% (bij de elektrische auto’s) te verzekeren op de middellange termijn. Van de Belgische taart hapt het merk momenteel 0,7% (algemeen) weg, dus het heeft het zeker nog een stuk van de weg af te leggen. Anderzijds moet je er rekening mee houden dat het Chinese automerk, de nummer één in zijn thuisland, pas in oktober 2022 zijn eerste showroom in ons land opende. Het begon met drie modellen, maar met de teller vandaag op zeven is de line-up al meer dan verdubbeld.
Blikvanger op de stand is de Europese première van de Atto 2, een compacte elektrische SUV onder de Atto 3 die begin 2025 bij ons op de markt komt. Hij is uitgerust met een 42,4kWh-batterij en heeft een WLTP-actieradius van ongeveer 312 kilometer. Van Green NCAP kreeg hij vijf sterren voor zijn lage ecologische voetafdruk.
Advertentie – lees hieronder verder
Plug-inhybride met flinke batterij
De ambities van BYD blijven niet gespeend van een onderbouwde strategie. Ja, er zijn barrières in de vorm van douanetarieven, al vallen die met 17% nog mee, maar om die te omzeilen start BYD volgend jaar met de lokale Europese productie van personenwagens in Hongarije.
Nog een andere remedie - want geen volelektrisch model - is de ook op het salon geshowde plug-inhybride SUV Seal U DM-i (ofwel Dual Motor) die een benzinemotor van 1,5 liter met een flinke batterij van 18,3 kWh verzoent . Zijn prijs van 39.400 euro is best scherp gezien het formaat van het koetswerk.
Alle andere BYD-modellen zijn wel helemaal elektrisch. Ook van de Seal U staat er een versie met batterij-aandrijving voor de coulissen, alsook van de Tesla Model 3-rivaal Seal. De Chinese versie van die laatste werd trouwens onlangs nog gefacelift, maar is nog niet in Europa beland.
Voor zeven
Dat telt ook voor de instapper Dolphin, die in 2023 nog Gezinsauto van het Jaar werd bij de jaarlijkse verkiezing van VAB. Het exemplaar dat de Brusselse beursvloer siert, is nog niet het opgefriste model dat straks in China wordt gecommercialiseerd. Met een prijs van 29.000 euro is het de enige BYD onder de kaap van 30.000 euro. Hij krijgt het gezelschap van de compacte SUV Atto 3 en de jongste aanwinst in het gamma: de Sealion 7. Met plek voor zeven inzittenden biedt die laatste een emissieloze oplossing voor gezinnen die op zoek zijn naar ruimte en maximale flexibiliteit. Ze kunnen daarbij rekenen op een rijbereik van 502 kilometer (WLTP).
Ten slotte loont het zeker de moeite om het showmodel van de Blade Battery te bekijken dat BYD op het autosalon tentoonstelt en dat ook zo in de modellen van het merk wordt gebruikt. Als het enige automerk ter wereld dat zijn eigen batterijen maakt (als de op een na grootste batterijfabrikant ter wereld na CATL) toont het de voorsprong van de Chinese merken op technologisch vlak. De Blade Battery gebruikt de LFP-chemie (lithium-ijzer-fosfaat) en is uitzonderlijk compact en veilig omdat ze bij penetratie geen rook of vuur ontwikkelt. Een tweede generatie staat al in de steigers.
.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be