De doorbraak van de elektrische auto wordt nog vooral belemmerd door de relatief hoge aankoopprijs en het krappe rijbereik van de goedkopere modellen. Maar daar lijkt nu stilaan verandering in te komen. En die komt niet onverwacht vanuit Chinese hoek. Een van de blikvangers onder de Chinese merken is BYD – de afkorting voor Build Your Dreams, een benaming die al aan het dromen zet – dat pas dit jaar op de Europese markt kwam en in ijltempo een gamma elektrische wagens uitrolt.
De primeur was weggelegd voor de compacte crossover Atto 3, de zevenzits-SUV Tang en de berline Han. Zopas werd de Dolphin gelanceerd en later op het jaar volgt de Seal. Beide modellen horen tot de nieuwe ‘Ocean Series’ waarvan het design geïnspireerd is op het zeeleven en waarvoor namen van zeedieren werden gekozen. Dat komt ook tot uiting in details, zoals de deurklink in het interieur van de Dolphin die de vorm van een dolfijnvin kreeg.
Prijzenkraker
Met een lengte van 4,2 meter positioneert de BYD Dolphin zich in het competitieve C-segment, met als belangrijke referenties de Volkswagen ID.3 en de MG4. Een sterk verkoopargument is dat de vijfdeurs hatchback onder de kaap van 30.000 euro blijft én daarbij toch een behoorlijk rijbereik van 340 km voorlegt met de batterij van 45 kWh in de basisversie met een elektromotor van 95 pk.
Advertentie – lees hieronder verder
Daarmee wordt de BYD Dolphin inderdaad de prijzenkraker in deze klasse, terwijl de standaarduitrusting zeker niet karig is met onder andere een warmtepomp voor de klimatisering aan boord en de gangbare veiligheidsvoorzieningen. Wellicht had het nog goedkoper gekund, maar BYD wil zijn modellen steeds een premiumtintje meegeven en zich helemaal niet als een discountmerk positioneren.
Noteer hierbij dat de topversie, met extra’s als een panoramisch dak en een VtoL-stroomaansluiting voor externe apparaten, een krachtigere elektromotor van 204 pk en een accu van 60,4 kWh die een rijbereik van 427 km toelaat, nog steeds zeer gunstig geprijsd is met een tarief van 37.690 euro.
Daarmee wordt de elektrische auto weer wat toegankelijker voor een breed publiek. Zowel voor privérijders als zakelijke rijders met een beperkt budget die de overgang naar de EV wil maken.
Veilige en schone accu
BYD pakt graag uit met zijn ‘Blade Battery’ die volgens het merk de hoogste standaard bereikt op vlak van veiligheid en duurzaamheid. Dit is een kobaltvrije accu die gebruik maakt van lithium-ijzer-fosfaat (LFP) als kathodemateriaal en batterijcellen heeft in de vorm van ‘blades’ of lamellen, waardoor de structuur steviger en dus veiliger zou zijn dan in de klassieke batterijen. Een belangrijke troef is daarbij dat BYD het hele elektrische systeem in huis ontwikkelt en dus optimaal in zijn voertuigen kan integreren tegen een lage kost.
Mooi, maar laten we eens kijken naar de laadprestaties van deze batterij. De kleine accu van 45 kWh kan op wisselstroom tot 7 kW laden en met gelijkstroom tot 60 kW, terwijl de 60,4 kWh accu maximum 11 kW aan wisselstroom en 88 kW aan gelijkstroom aankan. In dat laatste geval kan je dus in ongeveer een half uur van 30 naar 80% bijladen. Dat is zeker correct, maar niet grensverleggend en een factor om rekening mee te houden als je langere trajecten plant met de Dolphin.
Fijn en comfortabel rijden
Aan het stuur zit je lekker en comfortabel in de vrij zachte stoelen, die bekleed zijn met veganlader om het ecologische verhaal van elektrisch rijden volledig te laten kloppen. Je hebt uitzicht op een digitaal dashboard dat wordt aangevuld door het typische draaibare multimediascherm op de middenconsole. Daaronder bevindt nog een rijtje klassieke knoppen voor de bediening van de automaat, de rijprogramma’s, de ventilatie, … De bediening verloopt zeer eenvoudig en intuïtief en ook het kleine stuurwiel ligt goed in de hand.
Er is plaats voor vijf aan boord, plus de bagage die je kan opbergen in de koffer van 345 liter. Indien nodig kan dat volume nog aangroeien tot 1.310 liter na het neerklappen van de tweedelige achterbank.
We reden in de topversie van 204 pk en 310 Nm, die er een zeer vinnig tempo op na kan houden met een sprint van 0 tot 100 km/u in 7 seconden, terwijl de topsnelheid op 160 km/u is begrensd. Dat is zeker vlot genoeg voor een gezinswagen. Maar als je wat assertiever begint de rijden, merk je toch dat de voortrein wat moeite heeft om al die power vlot op het asfalt te krijgen. Hetzelfde geldt voor de ophanging, die te zacht is voor het sportievere bochtenwerk, maar daarentegen moeiteloos de oneffenheden in het wegdek absorbeert, wat zeker zo belangrijk is in het dagelijkse gebruik.
Tijdens onze testrit noteerden we een stroomverbruik van ongeveer 17 kWh per 100 km, waarmee deze versie met de 60,4 kWh accu in realiteit dus zo’n 350 km ver komt, wat zeer acceptabel en bruikbaar is voor een EV in deze klasse.
Conclusie
De Dolphin is een interessante uitbreiding van het BYD-gamma die met zijn scherpe prijs zeker een belangrijke concurrent wordt in dit populaire marktsegment. Door onder de kaap van 30.000 euro te duiken met een EV die in realiteit tot ruim 300 km kan afleggen op één batterijlading, kan de BYD Dolphin ook de privérijder aanspreken en zo meehelpen aan de doorbraak van de elektrische auto in Europa. De BYD Dolphin kan nu reeds besteld worden en wordt in het najaar geleverd bij de Belgische dealers.
De BYD Dolphin in cijfers
Motor: 1 elektromotor, systeemwaarden 95,176 of 204 pk
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: automaat, 1 verhouding
L/B/H (mm): 4290/1770/1570
Leeggewicht (kg): 1.658
Koffervolume (l): 345/1310
Batterij (kWh): 45 of 60,5
0 tot 100 km/u (sec.): 7
Topsnelheid (km/u): 160 km/u
Rijbereik WLTP (km): 310-427
CO2: 0 g/km
Prijs: vanaf 29.990 €
BIV: Vlaanderen: 0€; Wallonië en Brussel 61,50€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0€; Wallonië en Brussel 83,95€
Ecomalus Wallonië: 0€
- Scherpe basisprijs
- Complete standaarduitrusting
- Correct rijbereik
- Laadsnelheid niet indrukwekkend
- Geen one-pedal-drive
- Afwerkingsdetails
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be