De Chinese groep BYD (wat staat voor Build Your Dreams) is een, met 90.000 ingenieurs en meer dan 600.000 werknemers, industrieel monster dat actief is op verschillende gebieden zoals nieuwe energie, elektronica, treinbouw en auto’s. Voor de goede orde: BYD is de onderaannemer die verantwoordelijk is voor de productie van meer dan de helft van de iPads die in omloop zijn. We hebben dus te maken met een zeer serieus bedrijf, zozeer zelfs dat Inchcape, de importeur van Toyota in ons land, heeft besloten om deze auto’s in België te verkopen. Voorlopig is het aantal verkooppunten vrij beperkt, maar het netwerk zal snel worden uitgebreid naar alle regio’s van het land. Na de Atto 3 SUV, de Han berline en de Dolphin stadsauto is het merk terug met de Seal, een elektrische berline met grote ambities.
Gestroomlijnd
Met een lengte van 4,80 meter doet deze auto, ontworpen door Wolfgang Egger en voormalig hoofd styling bij Audi, direct denken aan de Tesla Model 3, zijn grootste concurrent. Zijn vloeiende lijnen zijn bijzonder aerodynamisch, met een Cx van slechts 0,219. Deze vierdeurs is een lust voor het oog en heeft een wielbasis van 2,92 m, wat zorgt voor veel ruimte aan boord. Het enige minpunt aan het koetswerk van deze BYD is de smalle kofferbakopening, wat een handicap is als je grote spullen wilt inladen. Voor de rest biedt hij met een inhoud van 402 liter nog steeds voldoende ruimte voor tassen en koffers. En als dat nog niet genoeg is, is er de frunk van 53 liter.
Advertentie – lees hieronder verder
Draaiend scherm
Het oog voor detail bij de productie van de Seal is duidelijk en hij heeft niets te benijden van de Tesla Model 3. In het knusse interieur ontbreekt het niet aan klasse, met een aantrekkelijk dashboard dat wordt geflankeerd door een 10,25-inch digitaal instrumentenpaneel en een centraal scherm van 15,6 inch dat de unieke eigenschap heeft dat het draaibaar is. Een simpele aanraking en het kan naar wens in portret- of landschapsmodus worden gezet. We houden van de grote ventilatieopeningen die over de hele lengte van het dashboard lopen en de subtiele transparante versnellingspook op de middenconsole. De stoelen zijn zeer comfortabel, bekleed met veganistisch leder, en de zit is ronduit comfortabel. BYD heeft overal opbergvakken geplaatst en biedt een dubbele inductielader voor mobiele telefoons, een waardevol en tamelijk zeldzaam detail.
Het gaat snel vooruit!
Zoals alle BYD’s heeft de Seal een merkwaardige batterij in de vorm van een blad die compacter is dan een traditioneel pack. De batterijen worden in eigen huis gemaakt en hebben een vermogen van 82,5 kW. De sedan is verkrijgbaar in twee versies: een single motor met 313 pk of een duomotor, samen 530 pk. De tijd van 0 naar 100 km/u bedraagt respectievelijk 5,9 en 3,8 seconden! Met zulke indrukwekkende cijfers maak je je misschien zorgen over de actieradius, maar Seal claimt 570 km en 520 km WLTP, dankzij een nikkel- en kobaltvrij productieproces waardoor het verschil tussen bruto- en nettocapaciteit bijna verwaarloosbaar is. Tijdens de test toonde de tweemotorige versie een dubbele persoonlijkheid. Hij is muisstil en beweegt zich moeiteloos door het verkeer terwijl hij zeer weinig brandstof verbruikt. Als je wilt inhalen, hoef je alleen maar het gaspedaal in te trappen en hij verandert in een dragster met verbazingwekkende prestaties. Het enige nadeel is dat het arsenaal aan rijhulpmiddelen al snel opdringerig wordt, met waarschuwingen die snel vermoeiend worden.
Conclusie
De BYD Seal is een aangename verrassing die we niet per se hadden verwacht. Met een vanafprijs van €47.740 is het geen koopje, maar de prijs is zeer concurrerend in vergelijking met de Tesla Model 3, vooral omdat de Chinese fabrikant standaard ‘alle opties’ biedt. Interessant om te zeggen is dat de Seal nog steeds lijdt onder het gebrek aan imago van zijn fabrikant in Europa. Laten we hopen dat de publieke perceptie van BYD en Chinese merken in het algemeen na verloop van tijd zal veranderen…
De BYD Seal Excellence in enkele cijfers:
Motor: 2 elektromotoren, 530 pk en 670 Nm.
Transmissie: vierwielaandrijving
Versnellingsbak: enkele overbrenging, 1 versnelling
Lengte/breedte/hoogte (mm): 4.800/1.875/1.460
Leeggewicht (kg): 2.185
Bagageruimte (l): 400
Batterij (kWh): 82,5
0 tot 100 km/u (sec): 3,8
Maximumsnelheid (km/u): 180 km/u
Gecombineerd brandstofverbruik WLTP (kWh/100 km): 18,2
WLTP actieradius (km): 520
CO2: 0 g/km
Prijs: 51.990 euro
BTW: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel 83,95 euro
Ecomalus Wallonië: 0 euro
- Geslaagde look
- Volledig optiebeleid
- Prestaties
- Smalle toegang tot de koffer
- Gebrek aan imago
- Rijhulpmiddelen te aanwezig
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be