TEST BYD Seal: het succes herhaalt zich

BYD zet zijn expansie in Europa voort met de Seal, een totaal ongeremde elektrische sedan die de Tesla Model 3 in het vizier heeft. Gaan we een strijd zien in dit felbegeerde segment?

8 / 10
Gepubliceerd op 1 december 2023
Leestijd : 4 min

Deel

TEST BYD Seal: het succes herhaalt zich

De Chinese groep BYD (wat staat voor Build Your Dreams) is een, met 90.000 ingenieurs en meer dan 600.000 werknemers, industrieel monster dat actief is op verschillende gebieden zoals nieuwe energie, elektronica, treinbouw en auto’s. Voor de goede orde: BYD is de onderaannemer die verantwoordelijk is voor de productie van meer dan de helft van de iPads die in omloop zijn. We hebben dus te maken met een zeer serieus bedrijf, zozeer zelfs dat Inchcape, de importeur van Toyota in ons land, heeft besloten om deze auto’s in België te verkopen. Voorlopig is het aantal verkooppunten vrij beperkt, maar het netwerk zal snel worden uitgebreid naar alle regio’s van het land. Na de Atto 3 SUV, de Han berline en de Dolphin stadsauto is het merk terug met de Seal, een elektrische berline met grote ambities.

2023_BYD_BELUX_SEAL_ACTIONS_009

Gestroomlijnd

Met een lengte van 4,80 meter doet deze auto, ontworpen door Wolfgang Egger en voormalig hoofd styling bij Audi, direct denken aan de Tesla Model 3, zijn grootste concurrent. Zijn vloeiende lijnen zijn bijzonder aerodynamisch, met een Cx van slechts 0,219. Deze vierdeurs is een lust voor het oog en heeft een wielbasis van 2,92 m, wat zorgt voor veel ruimte aan boord. Het enige minpunt aan het koetswerk van deze BYD is de smalle kofferbakopening, wat een handicap is als je grote spullen wilt inladen. Voor de rest biedt hij met een inhoud van 402 liter nog steeds voldoende ruimte voor tassen en koffers. En als dat nog niet genoeg is, is er de frunk van 53 liter.

2023_BYD_BELUX_SEAL_STATICS_002

Advertentie – lees hieronder verder

Draaiend scherm

Het oog voor detail bij de productie van de Seal is duidelijk en hij heeft niets te benijden van de Tesla Model 3. In het knusse interieur ontbreekt het niet aan klasse, met een aantrekkelijk dashboard dat wordt geflankeerd door een 10,25-inch digitaal instrumentenpaneel en een centraal scherm van 15,6 inch dat de unieke eigenschap heeft dat het draaibaar is. Een simpele aanraking en het kan naar wens in portret- of landschapsmodus worden gezet. We houden van de grote ventilatieopeningen die over de hele lengte van het dashboard lopen en de subtiele transparante versnellingspook op de middenconsole. De stoelen zijn zeer comfortabel, bekleed met veganistisch leder, en de zit is ronduit comfortabel. BYD heeft overal opbergvakken geplaatst en biedt een dubbele inductielader voor mobiele telefoons, een waardevol en tamelijk zeldzaam detail.

2023_BYD_BELUX_SEAL_DETAILS_021

Het gaat snel vooruit!

Zoals alle BYD’s heeft de Seal een merkwaardige batterij in de vorm van een blad die compacter is dan een traditioneel pack. De batterijen worden in eigen huis gemaakt en hebben een vermogen van 82,5 kW. De sedan is verkrijgbaar in twee versies: een single motor met 313 pk of een duomotor, samen 530 pk. De tijd van 0 naar 100 km/u bedraagt respectievelijk 5,9 en 3,8 seconden! Met zulke indrukwekkende cijfers maak je je misschien zorgen over de actieradius, maar Seal claimt 570 km en 520 km WLTP, dankzij een nikkel- en kobaltvrij productieproces waardoor het verschil tussen bruto- en nettocapaciteit bijna verwaarloosbaar is. Tijdens de test toonde de tweemotorige versie een dubbele persoonlijkheid. Hij is muisstil en beweegt zich moeiteloos door het verkeer terwijl hij zeer weinig brandstof verbruikt. Als je wilt inhalen, hoef je alleen maar het gaspedaal in te trappen en hij verandert in een dragster met verbazingwekkende prestaties. Het enige nadeel is dat het arsenaal aan rijhulpmiddelen al snel opdringerig wordt, met waarschuwingen die snel vermoeiend worden.

2023_BYD_BELUX_SEAL_DETAILS_024

Conclusie

De BYD Seal is een aangename verrassing die we niet per se hadden verwacht. Met een vanafprijs van €47.740 is het geen koopje, maar de prijs is zeer concurrerend in vergelijking met de Tesla Model 3, vooral omdat de Chinese fabrikant standaard ‘alle opties’ biedt. Interessant om te zeggen is dat de Seal nog steeds lijdt onder het gebrek aan imago van zijn fabrikant in Europa. Laten we hopen dat de publieke perceptie van BYD en Chinese merken in het algemeen na verloop van tijd zal veranderen…

2023_BYD_BELUX_SEAL_DETAILS_017

De BYD Seal Excellence in enkele cijfers:

Motor: 2 elektromotoren, 530 pk en 670 Nm.

Transmissie: vierwielaandrijving

Versnellingsbak: enkele overbrenging, 1 versnelling

Lengte/breedte/hoogte (mm): 4.800/1.875/1.460

Leeggewicht (kg): 2.185

Bagageruimte (l): 400

Batterij (kWh): 82,5

0 tot 100 km/u (sec): 3,8

Maximumsnelheid (km/u): 180 km/u

Gecombineerd brandstofverbruik WLTP (kWh/100 km): 18,2

WLTP actieradius (km): 520

CO2: 0 g/km

Prijs: 51.990 euro

BTW: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel 61,50 euro

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro; Wallonië en Brussel 83,95 euro

Ecomalus Wallonië: 0 euro

Voor
  • Geslaagde look
  • Volledig optiebeleid
  • Prestaties
Cons
  • Smalle toegang tot de koffer
  • Gebrek aan imago
  • Rijhulpmiddelen te aanwezig

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BYD voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.