De Ferrari 512 S werd in 1970 ontworpen om te concurreren met de Porsche 917, die zowat elke race won waaraan hij deelnam. Speciaal voor deze Ferrari werd een 5.0 V12-motor met 552 pk gebouwd. Om de auto te homologeren en deel te nemen aan de 24 Uren van Daytona, produceerde Ferrari in korte tijd zeventien complete wagens en acht kits. Een van de rijklare auto’s, chassis 1030, werd nieuw geleverd in België aan Ecurie Francorchamps. De auto werd geel gespoten, de kleur die hoorde bij het nationale team, en maakte zijn debuut tijdens de 1.000 km van Spa, met aan het stuur Derek Bell en Hughes de Fierlant. Nadat hij daar op de achtste plaats was geëindigd, nam hij deel aan de 24 Uren van Le Mans, waar Alistair Walker en de Fierlant als vijfde eindigden.
Gemoderniseerd
Deze auto nam ook deel aan de opnames van de film Le Mans met Steve McQueen in de hoofdrol. Daarna werd hij naar Kyalami gestuurd, gevolgd door de 1.000 km van Buenos Aires en de 24 Uren van Daytona. De Ferrari keerde terug naar Ecurie Francorchamps in Brussel. Daar werd hij gemoderniseerd met het M-pakket, wat staat voor ‘Modificata’. De motor werd aangepast, waardoor het vermogen steeg tot 610 pk. Het oude koetswerk ruimde plaats voor een meer aerodynamische carrosserie. De Ferrari werd omgedoopt tot de 512 M en nam in 1971 deel aan de 24 Uren van Le Mans. Door ernstige problemen met de versnellingsbak haalde hij de finish niet.
Advertentie – lees hieronder verder
Snel met pensioen
De auto werd in het geel spoten en getooid in de kleuren van sigarettenmerk Camel Filtre. Hij won de Benelux-cup op Zandvoort met de Fierlant aan het stuur en nam daarna deel aan de 6 Hours of Watkins Glen met Alain de Cadenet en Lothar Motschenbacher aan het stuur. Deze Amerikaanse episode was meteen ook de laatste voor de Ferrari, die gekocht werd door Alain de Cadenet. Daarna nam de auto deel aan enkele evenementen in Groot-Brittannië en kwam hij terecht bij verschillende verzamelaars over de hele wereld. Deze 512 M is sinds 2018 in handen van dezelfde eigenaar en wordt op 4 februari geveild door RM Sotheby’s in Parijs. Hij werd in 2005 door Ferrari Classiche als authentiek gecertificeerd, is grotendeels origineel en heeft nooit een groot ongeluk gehad. Naar schatting brengt hij tussen de 9 en 12 miljoen euro op.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be