General Motors had voor zijn zelfrijdende taxi’s de dochteronderneming Cruise uit de grond gestampt. Maar deze stopt als zelfstandige entitiet en vervelt tot een innovatiehub die meehelpt in de ontwikkeling van autonome rijtechnologie voor de modellen van Chevrolet, Cadillac en Buick. De beslissing markeert een belangrijke koerswijziging. Aanvankelijk werd Cruise beschouwd als de belangrijkste pion in GM’s ambitie om een toonaangevende speler te worden in de markt van autonome mobiliteit. De plannen waren groots: Cruise zou tegen 2030 liefst 50 miljard dollar aan omzet genereren.
Bovendien zat er hulp aan te komen uit de hoek van rivaal Tesla. De baas Elon Musk onthulde een paar maanden geleden zijn Cybercab, Tesla’s versie van de zelfrijdende taxi waaraan hoge verwachtingen worden vastgeknoopt. Het moet de spil worden voor de toekomst van het merk en het instandhouden van zijn astronomische beurswaarde. Insiders gaven zelfs mee dat het scheppen van een wettelijk kader rond autonoom rijdende voertuigen, al dan niet met een mens achter het stuur, een van de belangrijkste beweegredenen was voor de steun van Musk aan verkozen president Donald Trump. Het gesternte staat dus gunstig. Dat General Motors op zijn beslissing terugkeert is des te opmerkelijker omdat het een halfjaar geleden nog een akkoord tussen Cruise en Honda aankondigde voor de ontwikkeling van een zelfrijdende shuttle voor in verschillende Japanse steden. Ook die samenwerking stopt.
Advertentie – lees hieronder verder
Keerpunt voor Cruise
De droom van Cruise kreeg in oktober 2023 een flinke klap na een tragisch ongeval in San Francisco. Een vrouw werd door een auto met bestuurder aangereden en kwam voor een Cruise-robotaxi terecht. Deze zag de vrouw niet en sleepte haar vervolgens zes meter mee, wat leidde tot een golf van publieke verontwaardiging.
De lokale autoriteiten namen harde maatregelen: de exploitatievergunning van Cruise werd ingetrokken, waardoor de voertuigen van de weg werden gehaald. De nasleep van het incident dwong GM ertoe om de controle over Cruise te versterken. Oprichter en CEO van Cruise, Kyle Vogt, stapte op en het bedrijf ontsloeg 900 medewerkers, wat neerkwam op een kwart van het personeelsbestand.
Te veel concurrentie?
Daarnaast wordt de strijd tussen rivalen op robotaximarkt steeds bitsiger. Googles zusterbedrijf Waymo rijdt al in meerdere Amerikaanse steden en ook Amazon-dochter Zoox heeft plannen voor volledig autonome voertuigen in Las Vegas en San Francisco. Tesla heeft aangekondigd dat zijn Cybercab, in 2026 op de weg zal verschijnen. GM ziet nu in dat de benodigde middelen en tijd om te concurreren te groot zijn. De opgedane ervaring zal dus in de personenwagens van het merk dienen om de veiligheid te verminderen, de verkeersdrukte draaglijker te maken en stress voor bestuurders te verminderen. Het einddoel daarvan is niveau 4-autonomie, waar de reguliere voertuiglijn onder bepaalde omstandigheden zelfstandig kan rijden. Maar voor wanneer dat is, is niet geweten.
Oud-Cruise-CEO Kyle Vogt was minder te spreken over de beslissing waarmee zijn ex-werkgever op een besparing van 1 miljard dollar mikt. Op X reageerde hij scherp: “Als het nog niet duidelijk was, is het dat nu wel: GM wordt geleid door een stelletje amateurs.” Wellicht lacht Musk, ook baas van X, in zijn vuistje.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be