De Amerikaanse verkiezingen zijn voorbij en hebben een afgetekende winnaar aangeduid: Donald Trump. De voormalige president (2016-2020) maakt een spectaculaire comeback met een ruime overwinning op Kamala Harris. Nu moet Trump het Amerikaanse volk overtuigen, dat vooral snakt naar meer koopkracht en herstel van het leefcomfort dat verloren ging door de wereldwijde inflatie van de afgelopen jaren.
Onvermijdelijk zullen er sterke ingrepen in de Amerikaanse industrie volgen. Ter herinnering: tijdens zijn eerste termijn voerde Trump al belastingen in op Canadees staal, wat een crisis veroorzaakte. Ook nu worden er ingrijpende maatregelen verwacht, met onvermijdelijke gevolgen voor de auto-industrie. Niet alleen Amerikaanse autofabrikanten zullen de impact voelen; de VS is nog steeds de op één na grootste automarkt ter wereld na China. Dit zal veranderingen brengen voor zowel onze fabrikanten als voor Chinese, Koreaanse, Japanse en andere buitenlandse producenten.
Ontwarring
Donald Trump is een opvallende figuur die zijn overtuigingen nooit onder stoelen of banken steekt. Hij staat bekend als klimaatsceptisch en gekant tegen elektrische auto’s. Toch zou deze houding kunnen verzachten, gezien de steun die hij kreeg van Elon Musk, CEO van Tesla. Analisten verwachten dat zijn terugkeer naar het Witte Huis de auto-industrie opnieuw in onzekerheid zal storten, vooral rond de regels en subsidies die de Biden-administratie voor elektrische auto’s heeft ingesteld.
Advertentie – lees hieronder verder
Geheugensteuntje: onder de regering-Biden werd de Inflation Reduction Act (IRA) aangenomen, met bijna 370 miljard dollar aan steun voor de volledige energietransitie, waaronder elektrische auto’s. Dankzij deze regeling konden Amerikanen in sommige staten zelfs een Tesla Model 3 aanschaffen voor minder dan 20.000 dollar. Ook kregen binnenlandse fabrikanten aanzienlijke steun voor investeringen in elektrificatie. Maar dit kan snel veranderen: een nieuwe Trump-regering zou de eisen kunnen versoepelen om fabrikanten te ontlasten, wat de uitrol van elektrische auto’s flink zou vertragen. Dit zou Amerikaanse fabrikanten onder druk zetten, omdat ze nu hun investeringen moeten terugverdienen door batterijauto’s te verkopen. Dergelijke versoepelingen zouden de transitiedeadlines verder opschuiven en mogelijk een hernieuwde focus op verbrandingsmotoren afdwingen, wat op wereldschaal het risico op verlies van concurrentiepositie vergroot. De gezondheid van een bedrijf hangt af van de keuzes die het maakt. En als die voortdurend veranderen, vergroot het risico op een faillissement, vooral voor wereldwijde spelers.
Buitenlandse fabrikanten aanpakken?
De vraag is ook wat Trump zal doen tegenover buitenlandse fabrikanten, vooral de Chinese. Biden voerde een importheffing van 100% door op Chinese elektrische auto’s, een maatregel die Trump scherp bekritiseerde. Hij stelde zelfs dat de belasting onder zijn leiderschap 200% zou zijn geweest! Daarnaast zou het installeren van nieuwe douanerechten op buitenlandse onderdelen de autokosten opdrijven, wat de vraag verder zou kunnen drukken.
De terugkeer van Donald Trump staat synoniem voor spanningen. en veel onzekerheid. Hij heeft al aangekondigd een federaal bureau voor leningen, opgericht voor het versterken van binnenlandse toeleveringsketen, te sluiten en zo de afhankelijkheid van het buitenland, vooral van China, te verminderen. Trump stelt dat economisch succes betekent dat innovatie- en besluitvormingscentra in eigen land blijven. Aan deze politieke koerswijziging zouden Amerikaanse autofabrikanten geld kunnen verliezen. Zonder controle over lokale ketens zullen ze waarschijnlijk hogere prijzen aan buitenlandse leveranciers moeten betalen - juist nu ze hun kosten willen drukken.
Elon Musk als vicepresident?
Hoewel het nog te vroeg is voor definitieve voorspellingen, moeten we de tandem Trump-Musk in de gaten houden. Het is onwaarschijnlijk dat de president geen oor zou lenen aan de miljardair die hem hielp de verkiezingen te winnen. We kunnen ons daarom voorstellen dat elektrische auto's bepaalde voordelen zullen krijgen. Trump heeft aangekondigd dat Musk een nieuwe overheidscommissie voor efficiëntie zal leiden, met als doel het federale budget met $2 biljoen per jaar (30%) te verlagen. Musk heeft aangegeven deze rol te willen gebruiken om federale standaarden voor autonome voertuigen aan te passen. De recente presentatie van de Cybercab lijkt dan ook niet geheel toevallig. Na de verkiezingen steeg de aandelenkoers van Tesla met 15%.
Toch blijft het afwachten hoeveel invloed de Republikeinen in het Congres zullen uitoefenen. Is hun vertegenwoordiging te zwak, dan kunnen ze eerdere beslissingen, zoals Bidens IRA, misschien niet terugdraaien. Maar Trump kan wel makkelijk snijden in de directe subsidies voor de aankoop van elektrische auto’s (het individuele belastingkrediet). Dit zou de verkoop van elektrische auto’s en de fabrikanten, die nu sterk op dit krediet leunen, flink raken.
Ten slotte heeft Trump via een woordvoerder laten weten dat hij de emissienormen wil versoepelen en staten zoals Californië (en zeventien andere) zou verbieden om zelfstandig strengere regels in te voeren.
Ook in Europa bleven de effecten niet uit na Trumps verkiezing: aandelen van BMW, Volkswagen, Mercedes en Porsche daalden met 4,6% tot 6,4%. Aandeelhouders vrezen nieuwe invoerrechten voor Europese auto’s, die zouden stijgen van 7,5% naar 17,5%. Begrijpelijk, aangezien de Amerikaanse markt in 2023 goed was voor 12,9% van de Duitse export van 3,1 miljoen auto’s. “Ik wil dat Duitse autobouwers Amerikaanse autobouwers worden,” zei Trump in Savannah, Georgia, in september. “Ik wil dat ze hier fabrieken bouwen.” Hoewel sommige merken (zoals BMW, Volkswagen en Mercedes) dit al doen, geldt dit zeker niet voor alle modellen. Trumps herverkiezing gaat wellicht veel in beweging zetten …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be