In de Verenigde Staten, de thuisbasis van de pick-up, beginnen elektrische modellen op de markt te komen. Denk maar aan de Ford F-150 Lightning, de Rivian R1T, de RAM 1500 REV, de Hummer EV en de Tesla Cybertruck, die regelmatig in het nieuws komt vanwege zijn opvallende uiterlijk en verbazingwekkende prestaties. Aan deze kant van de Atlantische Oceaan is die technologie nog niet doorgebroken op de pick-upmarkt. Enkele maanden geleden kwam er verrassend nieuws van Maxus, een Chinees merk van de SAIC-groep dat in België geïmporteerd wordt door Astara (Hyundai, MG, Isuzu enzovoort). Het presenteerde de T90 EV, zijn eerste pick-up op batterijen.
Het probleem is dat dit een geëlektrificeerde versie is van een model met verbrandingsmotor en dat de ombouw ervan gepaard gaat met een aantal ernstige tekortkomingen. Maxus geeft de moed nog niet op en heeft zojuist zijn tweede elektrische pick-up gelanceerd, de eTerron9. Dit nieuwe model, dat werd onthuld op het bedrijfsvoertuigensalon van Hannover, is van een heel andere orde, omdat het ontwikkeld is op een elektrisch platform dat speciaal ontworpen werd voor de Europese markt. Net als andere Aziatische fabrikanten heeft Maxus zich gerealiseerd dat het van vitaal belang is om modellen te ontwikkelen die specifiek voor het oude continent bedoeld zijn om succesvol te zijn. Het eerste model in deze reeks is de eTerron9.
Alle comfort
Wanneer je deze auto voor het eerst voor je ziet, blijkt hij verrassend groot: 5,50 m lang, 2 m breed en 1,87 m hoog. De Maxus eTerron9 is een stevige brok. Hij blijft niet onopgemerkt met zijn volle (en nogal viriele) voorkant, waarop in grote, opvallende letters ‘Maxus’ staat. De laadbak, die volledig in de carrosserie is geïntegreerd, geeft hem een veel minder ‘utilitaire’ look dan de meeste van zijn rivalen met verbrandingsmotor. Vooraan en achteraan zorgen grote led-lichtsignaturen voor een zeer moderne uitstraling, in de stijl van de Rivian R1T, die alleen op de Amerikaanse markt verkrijgbaar is.
Advertentie – lees hieronder verder
Het interieur is ook erg netjes, met tweekleurig kunstleder, een bewust minimalistisch dashboard en satijnachtige metalen details. Je vindt er een dubbel scherm van 12,3 duim en functies zoals een elektrisch verstelbare verwarmde en masserende bestuurderszetel, een infotainmentsysteem dat compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto, en inductieladen voor smartphones. Opbergruimtes werden niet vergeten, want verspreid over de auto zijn er twintig. De kers op de taart is een verplaatsbare achterwand die je kunt verlagen. Dit maakt het mogelijk om voorwerpen tot 2,40 m lang te laden. De eTerron9 heeft een enorme kofferruimte voorin (frunk) met een inhoud van 236 liter. Het laadvermogen van de laadbak valt echter tegen met slechts 620 kg, terwijl het trekvermogen 3,5 ton bedraagt.
Sterke krachtbronnen
De Maxus eTerron9 wordt aangedreven door twee elektromotoren, met 170 pk vooraan en 272 pk achteraan, goed voor een gecombineerd vermogen van 442 pk. Ze worden gevoed door een LFP-batterij met 102 kWh die tot 115 kW laadt aan een DC-snellader, waardoor hij in 40 minuten van 20 naar 80% geraakt. Met negen horizontaal en verticaal geplaatste cellen (in een zogenaamde Tetris-indeling) is het gewicht optimaal verdeeld en neemt hij weinig ruimte in beslag. Het rijbereik bedraagt 430 km (WLTP).
De eTerron9 heeft standaard een vehicle-to-load-functie (V2L) om elektrische toestellen op te laden met energie uit de batterij. Naast meerdere stopcontacten van 2,2 kW in de frunk en op de laadvloer van de pick-up is er ook een extern stopcontact van 6,6 kW, om elektrisch gereedschap of fietsen aan te sluiten.
Vaagheid
Bij lage snelheden en op biljartvlakke wegen blijkt de Maxus zeer comfortabel dankzij de luchtvering achteraan. Tijdens onze test met een lege laadbak werd het plaatje veel minder positief bij hogere snelheden, want de eTerron9 gedraagt zich als een Amerikaanse auto en is doorgaans erg vaag. De oorzaak ligt bij de veel te zachte demping en de ongecontroleerde koetswerkbewegingen. In deze omstandigheden kun je beter niet forceren en rustig rijden, anders krijg je de onaangename indruk dat je de controle verliest als je het tempo opvoert.
Een andere opmerking betreft de rijhulpsystemen, die opdringerig en in sommige gevallen zelfs gevaarlijk zijn. Dit is het geval bij de rijstrookassistent, die de neiging heeft om met een stevige ruk bij te sturen wanneer het systeem opmerkt dat de auto van zijn traject afwijkt. Dit is verrassend en ronduit gevaarlijk, vooral met de trage demping van deze auto.
Conclusie
Als pionier op de markt van de elektrische pick-ups in Europa heeft Maxus de verdienste dat het een opening creëert met de eTerron9. Het is een ambitieuze auto die ontworpen werd met de ernst waar ook de andere modellen van de SAIC-groep voor bekendstaan. Het enige wat hij mist, is een stevigere demping om zijn rijgedrag minder vaag te maken en een licht herzien softwarepakket om er een uitstekend instrument voor werk en/of vrije tijd van te maken.
De Maxus eTerron9 in cijfers
Motor: 2 elektromotoren, 442 pk en 650 Nm, LFP-batterij
Aandrijving: op de vier wielen
Versnellingsbak: enkele verhouding
L/b/h (mm): 5.500/1.997/1.874
Leeggewicht (kg): 2.955
Batterij (kWh): 102
0 tot 100 km/u (sec): 5,8
Topsnelheid (km/u): 190 km/u
Rijbereik (WLTP, km): 430
Verbruik (WLTP, kWh/100 km): 26,7
CO2: 0 g/km
Prijs: 75.504 euro
BIV: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 61,50 euro
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0 euro, Wallonië en Brussel: 100,98 euro
- Aangename uitstraling
- Comfort
- Prestaties
- Te zachte schokdemping
- Opdringerige rijhulpsystemen
- Hoog gewicht
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be