Geuren worden zwaar onderschat. Ze weken meer emoties en herinneringen los dan de meeste mensen vermoeden en dat weten autofabrikanten maar al te goed. Zij spelen er dan ook al tientallen jaren op in.
Zo hing er in showrooms van de jaren ’70 en ’80 altijd de geur van auto’s. Bovendien had elke fabrikant een eigen olfactorische handtekening. Met de jaren die vorderden, werd het belang van de geur van de binnenkant van een nieuwe wagen langzaam maar zeker afgebouwd, tot groot ongenoegen van velen. Heb je je trouwens al eens afgevraagd waar die zinnenprikkelende geur vandaan komt?
De oorsprong
De geur van een auto is hoofdzakelijk het resultaat van het fabricageproces. De gebruikte materialen hebben hun eigen geur, evenals de lijmen, verven en andere oplosmiddelen die bij de montage van een auto-interieur worden gebruikt.
Advertentie – lees hieronder verder
Automerken proberen hoe langer hoe meer producten te vermijden die schadelijk zijn voor de gezondheid. Gevaarlijke stoffen mogen niet meer aan bod komen, waardoor ook de typische cockpitgeur, die weliswaar van merk tot merk verschilt, naar de vergeethoek wordt geduwd.
Voor wie dat erg vindt, bestaan er tegenwoordig synthetisch ontwikkelde geuren die de ‘new car smell‘ moeten nabootsen. Je kan zelfs een flacon kopen om je kamer naar een nieuwe auto (van weleer) te doen ruiken.
Evolutie
Met het toenemende gebruik van gerecycleerde of natuurlijke materialen verdwijnt de geur van een nieuwe auto dus, of toch de geur die we van vroeger kennen. Anderzijds zetten (premium)merken nu extra in op allerhande interieurparfums.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be