Morgan 3 Wheeler
De Morgan 3-Wheeler werd eerst gebouwd van 1909 tot 1952 en was uitgerust met V-twin motoren, toen 4-cilinderblokken van Ford. In 2011 herrees het model, deels van hout en deels van aluminium, en bleef hij een lichtgewicht (500 kg) aangedreven door een originele Harley Davidson-motor.
Reliant Robin
Advertentie – lees hieronder verder
De Reliant Robin werd tussen 1973 en 2002 in het noorden van Engeland gebouwd en was succesvol dankzij de lokale wetgeving die het model als een motorfiets beschouwde (veel minder belast dan een auto). Hoewel zeer populair in Groot-Brittannië, is de Reliant vaak het onderwerp geweest van smalende grappen. Top Gear wijdde er ooit zelfs een deel van een aflevering aan.
Messerschmitt KR 200
Na de Tweede Wereldoorlog werd de Duitse vliegtuigbouwer Messerschmitt door de geallieerden verboden om vliegtuigen te produceren. Fritz Fend, de baas van het bedrijf, moest met andere woorden een nieuwe bron van inkomsten vinden. De fabrikant ontwikkelde daarop een lichtgewichtauto met motoronderdelen, waarvan het ontwerp sterk was beïnvloed door cockpits van vliegtuigen. De KR 200 was het tweede model van het merk en is tegenwoordig zeer populair bij verzamelaars.
Piaggio Ape
Zo cliché als de Toren van Pisa of een bord spaghetti is de Piaggio Ape. Deze driewieler kwam er na de oorlog (in ’48) omdat Italië lichte transportmiddelen nodig had. Hij bestaat in vele carrosserie-uitvoeringen, met verschillende diesel- en benzinemotoren, en is vandaag nog steeds verkrijgbaar.
Carver One
Deze gekke driewieler is Nederlands, werd gebouwd door de firma Vandenbrink en leunt – letterlijk – dicht aan bij een motorfiets. In 2009 ging het bedrijf failliet na de productie van 200 exemplaren van de “One”. Vanwege de hoge prijs was er weinig vraag naar het model, aangedreven door een 3-cilinder van Daihatsu. Toch een lichtpuntje: sinds 2017 zou het team een elektrische versie aan het ontwikkelen zijn…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be