Actualiteit

De laatste jaarcijfers van Car-Pass zijn… opvallend!

Geschreven door Stéphane Wamat | 04/05/2020

Car-Pass heeft zojuist zijn jaarverslag van 2019 gepubliceerd. Sommige cijfers zijn op zijn zachtst gezegd verrassend te noemen…

Uit het jaarverslag van de vzw Car Pass blijkt dat in 2019 het aantal geïmporteerde tweedehandsvoertuigen in vier jaar tijd bijna is verdubbeld. Vorig jaar werden er 95.908 geteld, goed voor een marktaandeel van 11,7%, met hoofdzakelijk benzinewagens (56,1% tegenover 38,6% voor Belgische tweedehandsvoertuigen). 45% daarvan zijn minder dan 24 maanden oud (tegenover 12% voor Belgische tweedehandsvoertuigen).

In 2019 vertegenwoordigden jonge tweedehandsauto’s (jonger dan 2 jaar) 16% van de markt. In absolute cijfers betekent dit een toename van 40.000 voertuigen in vier jaar tijd en dit gaat ten koste van het 5 tot 9 jaar oude segment. Verrassend genoeg heeft de introductie van LEZ’s vrijwel geen invloed gehad op de verkoop van oudere en dus meer vervuilende voertuigen (10 tot 24 jaar oud). Meer dan één op de drie gebruikte wagens behoort nog steeds tot deze categorie. De gemiddelde leeftijd van de voertuigen waarvoor in 2019 een Car-Pass is afgegeven, is 8,9 jaar.

Een analyse van de kilometerstand ten tijde van de afgifte van de Car-Pass laat een stijging zien in het segment tot 50.000 km, dat in vier jaar tijd met een kwart is toegenomen en nu 28% bedraagt. Er zijn meer dan 34.000 Car-Passen uitgegeven voor bijna nieuwe voertuigen met minder dan 1.000 km op de kilometerteller. In tegenstelling tot wat men zou denken, komen ook voertuigen met een hoge kilometerstand hun publiek tegemoet: bijna 30% van de voertuigen werd verkocht met meer dan 150.000 km op de kilometerteller. In 2019 bedroeg de gemiddelde kilometerstand bij afgifte van een Car-Pass 108.948 km. Wrakken die in België worden gesloopt, hebben gemiddeld 190.000 km op de kilometerteller staan voordat ze worden gerecycleerd.

Uit de Car-Pass-gegevens blijkt ook dat Tesla-rijders met een gemiddelde van 27.662 km/jaar de grootste kilometervreters zijn, vóór Volvo en Audi, die met respectievelijk 22.425 en 21.390 km/jaar op de tweede en derde trede van het podium staan.

Tot slot wordt ter gelegenheid van elk jaarverslag de grootste kilometerfraude met de Carpass aan de kaak gesteld. De “kampioen” van 2019 is de verkoper van een Mercedes 250 D uit 1989, die hem een “verjongingskuur” heeft gegeven van maar liefst 520.881 km. De effectiviteit van de Car Pass is niet meer te ontkennen, met 1.454 gevallen van onregelmatigheden die vorig jaar in ons land aan het licht kwamen…

Trefwoorden

Lees ook