Het gaat om een grootschalig probleem met het AdBlue-systeem in zowat alle Europese landen, ook bij ons, volgens de berichten van Testaankoop. Vooral wagens van Citroën en Peugeot zouden getroffen zijn, maar wellicht duikt het probleem ook op bij andere merken. In België zouden zo al ruim 2.000 dieselwagens geblokkeerd zijn, omdat ze na herhaaldelijke foutmeldingen in het AdBlue-systeem niet meer willen starten.
Onterechte foutmelding
AdBlue is een additief dat al enige jaren verplicht is in dieselauto’s om de uitstoot van stikstofoxiden te reduceren en te voldoen aan de Euro 6-norm. Daarvoor hebben deze modellen een extra tank voor AdBlue die ongeveer na 10.000 tot 15.000 km moet worden bijgevuld. Wanneer deze tank leeg geraakt, krijgt de bestuurder een waarschuwing om ze bij te vullen. Dat gebeurt ruim op voorhand: meer dan 2 000 km voordat ze volledig leeg is.
Tegelijk krijgt de bestuurder een waarschuwing op het dashboard, zoals “Fout in de bestrijding van verontreiniging: starten verboden binnen 1.500 km” of “Fout in de motor: voertuig repareren”. Dat gebeurt meermaals, tot de wagen uiteindelijk niet meer gestart kan worden. Volgens Testaankoop worden daarmee ook bij ons vele eigenaars van een Citroën of Peugeot geconfronteerd, terwijl er toch nog AdBlue in de tank zit en ze dus eigenlijk niet moet worden bijgevuld.
Advertentie – lees hieronder verder
Tank vervangen
De getroffen klanten kregen te horen dat het probleem te wijten zou zijn aan een fout in het AdBlue-systeem dat bestaat uit een tank, een pomp en een regeleenheid. De merken stellen daarom voor meteen het hele systeem te vervangen. Dat is een herstelling die tot 1.200 euro kan kosten en in principe te betalen is door de eigenaar.
Een bijkomend probleem is dat deze ingreep lang kan duren door een gebrek aan wisselstukken, aangezien zulke vervangingen normaal zeldzaam zijn, waardoor het mogelijk is dat de klant zijn wagen enkele weken niet zal kunnen gebruiken.
De Belgische invoerder van Citroën en Peugeot liet in een eerste reactie weten dat “voor dit defect ook de merkgarantie geldt, die loopt over 5 jaar en/of 150.000 km, waarmee de onderdelen automatisch vergoed worden, en dat voor oudere wagens een regeling wordt voorzien met trapsgewijs een lagere tussenkomst”.
Testaankoop bundelt klachten
Toch is Testaankoop ook van plan om zoveel mogelijk klachten met betrekking tot de AdBlue-systemen te bundelen samen met zijn zusterorganisaties in onder meer Italië en Spanje en een gecoördineerde aanpak uit te voeren om alle consumenten te vergoeden. Testaankoop gaat er immers vanuit dat de betrokken AdBlue-systemen zeer goedkoop gemaakt zijn en dat dit de oorzaak is van de problemen, waarvoor de consument niet moet opdraaien.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be