Aan het begin van de jaren 90 stijgt de vraag naar banden met een snelheidsindex (tot 240 km/uur en meer) snel. Tegelijkertijd wordt ook tuning populairder en consumenten zijn steeds meer op zoek naar stijl, zelfs voor hun banden. De auto is, meer dan ooit, een statussymbool.
In die context lanceerde Uniroyal, het vroegere Belgische merk Uniroyal-Englebert dat enkele jaren ervoor overgenomen werd door Continental AG, in 1992 de eerste directionele regenband ter wereld: de “Rain Tyre Tuning”, beter gekend onder zijn afkorting RTT-1. Dankzij zijn directionele profiel in pijlvorm beantwoordt de RTT-1 in het bijzonder aan de eisen van een markt die steeds op zoek is naar manieren om “anders” en exclusiever te zijn. Voor het eerst duidt een symbool op de zijkant aan in welke richting de band gemonteerd moet worden. De band moest zo gemonteerd worden dat de pijlpunt naar de voorkant van de wagen gericht was. Banden konden enkel van positie gewisseld worden door de voorste banden naar achter te brengen en andersom. Een wissel links/rechts of rechts/links zou te gevaarlijk zijn geweest.
De RTT-1 beantwoordde niet alleen aan de vraag naar banden die erg hoge snelheden aankonden, ook de waterafvoer verbeterde en daardoor ook de besturing op een natte ondergrond. De band werd zo goed onthaald dat het directionele profiel snel voor het hele gamma van Uniroyal beschikbaar was… en daarna zelfs gekopieerd werd door andere fabrikanten.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be