GPS werd voor het eerst in Europa geïntroduceerd in 1994, meer bepaald op de BMW 7 Reeks E38, en tegenwoordig worden de meeste nieuwe auto’s met een navigatiesysteem uitgerust. De vraag is hoelang de constructeurs dit nog zullen volhouden, aangezien bijna iedereen een smartphone heeft die hetzelfde kan en meestal meer up-to-date is. Bovendien hebben de meeste infotainmentsystemen een ‘mirror’-functie met Apple CarPlay of Android Auto, waardoor apps via het display van de auto kunnen worden bediend. Je kan je dus afvragen of een geïntegreerde GPS nog zin heeft.
Waarom wel?
Gegevensbescherming is een reden voor autofabrikanten om toch GPS’en te blijven verkopen. Niet iedereen wil immers dat pakweg Google weet waar zijn of haar wagen zich bevindt. Daarnaast duikt er steeds meer reclame op tijdens routebegeleiding door apps, wat evenmin wenselijk is voor de gebruiker. Last but not least: bepaalde premiummerken maken gebruik van augmented reality, met live beeld van de werkelijke situatie, wat natuurlijk een meerwaarde biedt. Toch denken wij dat het simpelweg een kwestie van tijd is vooraleer de “vaste” GPS verdwijnt.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be