Actualiteit

Nederlanders willen belasting op gebruik van auto

Uit een onderzoek bij onze noorderburen blijkt dat de meeste automobilisten het gebruik van de wagen als basis voor de belasting verkiezen en dat ze vinden dat de overheid de overgang naar elektrisch rijden moet stimuleren. Zouden ook de Belgen dat rekeningrijden zien zitten?

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 23 jul. 2021 | Leestijd: 4 min

Ook in Nederland is de kilometerheffing voor personenwagens al langer een discussiepunt in het mobiliteitsbeleid. Een recente enquête van het onderzoeksbureau Multiscope bij ruim 3.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder leerde dat ze graag zien dat het gebruik van de auto belast zou worden in plaats van het bezit, zoals dat nu gebeurt.

Dat kan door een vorm van rekeningrijden, zoals bijvoorbeeld een kilometerheffing, die 58% van de ondervraagden wel ziet zitten. Verder verwacht 30% van de respondenten dat de overheid de overgang naar emissievrij of elektrisch rijden actiever stimuleert en ongeveer evenveel Nederlanders willen dat de verkeersveiligheid meer aandacht krijgt.

Advertentie – lees hieronder verder

Taxshift

Het interessante aan dit onderzoek is dat het aantoont dat er ook bij het publiek een draagvlak bestaat voor rekeningrijden als onderdeel van een taxshift die al eerder door de politiek werd voorgesteld, maar toen op heel wat tegenkanting kon rekenen.

Men kan ervan uitgaan dat de voorkeur van de Belgische of Vlaamse automobilisten in de lijn van de Nederlanders zal liggen, maar natuurlijk blijft een eigen onderzoek aangewezen om dat te bevestigen.

Het doel van deze taxshift of een belastingverschuiving is niet meer enkel het bezit van een auto te belasten, zoals dat nu gebeurt met de belasting op inverkeersstelling (BIV) en jaarlijkse verkeersbelasting, maar het gebruik ervan te belasten.

Het principe van de gebruiker betaalt dus, wat vrij logisch is en op een breed draagvlak zou kunnen rekenen als het degelijk en realistisch wordt uitgevoerd.

Eén mogelijkheid is de vervoersheffing vooral of volledig in de accijnzen op brandstoffen te steken. Een systeem dat heel duidelijk en transparant is voor de consument, zodat hij zijn rijgedrag meteen kan bijsturen.

Natuurlijk zal de transitie naar elektrisch rijden dit systeem op korte termijn onder druk zetten, omdat de overheid hiermee een belangrijke bron van inkomsten ziet verdwijnen. In 2020 incasseerde Vadertje Staat nog 8,71 miljard euro aan accijnzen en BTW op brandstoffen van wagens.

De gebruiker betaalt

Dan is er nog het rekeningrijden. Sinds 2016 geldt er al een kilometerheffing in ons land voor zwaar vrachtvervoer op basis van het aantal afgelegde kilometers op bepaalde wegen. In 2018 liet de Vlaamse regering al een onderzoek uitvoeren naar een wegenheffing voor personenwagens. Men kwam tot een systeem dat gebaseerd is op drie doelstellingen: het verminderen van de verkeersdrukte en het principe dat de gebruiker en de vervuiler betaalt. Dit zou moeten leiden tot een slimme, gebiedsdekkende kilometerheffing. Hierbij betaalt de automobilist per afgelegde kilometer, eventueel met een differentieel tarief naargelang de zones en het tijdstip.

Ook Wallonië werkt aan een hervorming van de verkeersbelasting, die wellicht zal kaderen een vergroening van een het wagenpark en een globale omvorming van de mobiliteit, maar ook hier is nog geen concreet plan vastgelegd.

En dan de vraag aan de Belgische automobilisten: zijn jullie voorstander van een kilometerheffing?

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon