Actualiteit

Ontwikkelt Tesla een “hybride”?

Geschreven door Stéphane Wamat | 11/05/2020

Tesla’s onderzoeksteam werkt aan een zogenaamde range extender. In tegenstelling tot wat je in het verleden al hebt gezien bij BMW’s, zal er hier geen verbrandingsmotor aan te pas komen…

Onderzoekers van het “batterijteam” van het merk publiceerden onlangs de resultaten van een test die de komst van een range extender kan betekenen. Aangezien Tesla Tesla is, gaat het uiteraard niet over een verbrandingsmotor zoals BMW voor de i3 Rex gebruikte, maar wel om een soort tweede batterij bestaande uit cellen van lithium-ijzer, het resultaat van de toepassing van grafiet op lithium. Deze verbinding heeft het voordeel dat ze een energiedichtheid heeft die 20% hoger is dan die van traditionele batterijen.

Volgens het magazine zou deze toevoeging effectief een bijkomend bereik van ongeveer 300 km mogelijk maken. De extra accu kan weliswaar maar sporadisch worden gebruikt omdat deze tijdens het laden/ontladen gemakkelijker verslijt.

Hoewel deze studie de deur opent naar het verbeteren van het bereik van elektrische auto’s, hoeven we de komende maanden geen toepassing bedoeld voor serieproductie verwachten omdat het onderzoek nog in de kinderschoenen staat.

Trefwoorden

Lees ook