Actualiteit

Russische automarkt stort in

De effecten van de economische sancties laten zich voelen in Rusland. De automarkt stortte in maart helemaal in, met een daling van 60 procent.

Geschreven door David Leclercq | 13/04/2022

De slechtste verkoopcijfers in vijftien jaar: in zo’n slechte gezondheid verkeerde de Russische automarkt in maart 2022. Volgens cijfers gepubliceerd door de Russische organisatie Association of European Business (AEB) is de markt voor nieuwe auto’s vorige maand met 62,9 procent gekelderd in vergelijking met dezelfde periode in 2021.

Rusland verkocht in maart amper 55.129 nieuwe auto’s, wat overeenkomt met de helft van de verkoop in februari (114.349 auto’s). En het einde van die maand ondervond ook al gevolgen van de uitbraak van de oorlog in Oekraïne (24 februari).

Advertentie

Deze daling is nog spectaculairder omdat de Russische automarkt sowieso al niet topvorm verkeerde, want ook Rusland werd getroffen door tekorten aan onderdelen (halfgeleiders) en grondstoffen. Volgens Azat Timerkhanov, consultant bij Autostat en geciteerd door Bloomberg, haalde de autoverkoop in maart 2022 zowat het slechtste niveau van de afgelopen vijftien jaar.

Sancties zijn verantwoordelijk

En Russie, le Diesel à moins de 50 cents le litre

Die situatie is natuurlijk te wijten aan de economische sancties die westerse landen getroffen hebben tegen Rusland. Veel buitenlandse merken hebben namelijk hun leveringen opgeschort, of zelfs al hun activiteiten op Russische bodem gestaakt. Dit is het geval bij Toyota, Volkswagen, Ford, Volvo, Stellantis en enkele luxemerken, zoals Ferrari, Porsche of Mercedes.

Uiteraard kon deze ‘uittocht’ niet gecompenseerd worden door de lokale merken. Dat is simpelweg niet mogelijk, want zij hebben ook te lijden onder de sancties en worden geconfronteerd met onderdeeltekorten.

Prijzen exploderen

Bloomberg meldt dat door de val van de roebel en de schaarste aan auto’s op de markt, de autoprijzen omhoogschieten. Ze zouden in maart 2022 met zo’n 40 procent gestegen zijn. En dat geldt ook voor tweedehands auto’s, die uiteraard populair zijn in deze toestand van schaarste.

Waarnemers vragen zich af wat de Chinezen van plan zijn. Zullen ze auto’s aan Rusland leveren om het vertrek van de westerse merken te compenseren? Momenteel is er nog geen beweging aan deze kant, maar veel Russen beginnen hun auto’s te halen uit ‘niet-vijandige’ buurlanden, zoals Kazachstan. Het probleem is dat de situatie wellicht blijft duren. De Russische economie komt trouwens mogelijk in een recessie terecht, met om te beginnen al een daling van 10 procent.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's