Actualiteit

Tot 3 ongevallen per dag op Belgische rotondes

Hoewel van rotondes wordt beweerd dat ze veiliger zijn dan kruispunten, zijn ze eveneens erg ongevalgevoelig. De oorzaak ligt ‘m vaak in een gebrek aan waakzaamheid, maar ook aan kennis van de voorrangsregels.

Nicolas Morlet Nicolas Morlet | Gepubliceerd op 29 aug. 2019 | Leestijd: 2 min

In negen jaar tijd is het aantal verkeersongevallen met gewonden met 19% gedaald, althans volgens de cijfers van SudPresse. Op wegen en kruispunten spreken we van een verlaging van respectievelijk 21% en 17%, op rotondes van 7%.

Deze laatste daling is niet spectaculair, wat voor een deel kan worden verklaard door het feit dat er in de hierboven aangehaalde periode veel ronde punten zijn bijgekomen. Toch gebeuren er volgens Benoit Godart, woordvoerder van Vias, drie keer meer controleverliezen op rotondes dan op gewone banen.

Advertentie – lees hieronder verder

Gebrek aan kennis

In 13% van de gevallen blijken bestuurders zich er niet van bewust dat het verplicht is om bij het verlaten van de rotonde voorrang te geven aan het voertuig op de rechterrijstrook. Bovendien weet 21% niet dat ze eerst voetgangers moeten laten oversteken.

En fietsers?

Fietsers lijken het meest kwetsbaar op rotondes aangezien ze meer dan 30% van de slachtoffers uitmaken. Op gewone banen vertegenwoordigen ze 20,8%.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon