Uit een recente studie blijkt dat Belgen dol zijn op tweedehands auto’s, vooral particulieren. In het eerste kwartaal van 2024 zijn de cijfers gestegen met +9%, naar 185.441 eenheden. Toch veranderen de koopgewoonten, en hebben Belgische automobilisten steeds meer de neiging om te kiezen voor steeds oudere modellen met een hogere kilometerstand. Kiezen voor een auto met 120.000 of 150.000 is dus niet langer een uitzondering.
Deze gedragsverandering heeft natuurlijk te maken met de prijzen van auto’s. Een ouder model of een model met meer kilometers op de teller is goedkoper. Maar sommigen zoeken naar auto’s met een relatief lage of redelijke kilometerstand, met een kans op een langere levensduur. Dit is echter niet altijd het geval, omdat er nog steeds verschillende voertuigen met een vervalste kilometerstand op de markt zijn.
Sommige landen
Sinds enkele jaren is ons land beter beschermd tegen kilometertellerfraude. Dit is te danken aan de Car Pass, een verplicht document dat elk voertuig gedurende zijn hele levensduur vergezelt en elke onderhoudsoperatie registreert (onderhoud, reparatie, carrosserieherstel, bandenwissel, enz.). In 2023 registreerde de organisatie meer dan 19 miljoen kilometerstanden en slechts 1.640 fraudegevallen. Weinig.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar dit systeem bestaat niet in andere Europese landen, wat uiteraard het risico vergroot om een auto te importeren, vooral uit Duitsland (waar ze vaak goedkoper zijn) waar één op de tien auto’s een gemanipuleerde kilometerteller zou hebben. Voor oneerlijke verkopers is dit natuurlijk een voordeel. Ze verdienen immers meer geld zonder moeite te moeten doen, aangezien de ADAC onlangs heeft aangetoond hoe eenvoudig het is om een kilometerteller te wijzigen, zelfs bij moderne auto’s.
Het rempedaal en andere onderdelen
Er zijn een aantal trucs om auto’s te detecteren die meer kilometers hebben gereden dan de kilometerteller aangeeft. Zo kan de staat van het rempedaal bijvoorbeeld worden gecontroleerd. Tijdens het rijden laat het contact met het pedaal sporen achter en verslijt het rubber. En dit wordt zelden vervangen. Over het algemeen vertoont het pedaalrubber tekenen van slijtage vanaf 100.000 km. En na 300.000 km is het volledig versleten. Een goede indicator.
Andere visuele tekenen van slijtage zijn de staat van het stuurwiel en de bekleding van de bestuurdersstoel. Versleten stiknaden of stuurwiel? Dit zijn andere tekenen die niet kunnen misleiden. Wat de stoel betreft, als het leer of de stof versleten is, kan logischerwijs worden geconcludeerd dat de auto veel kilometers heeft afgelegd. Een ander detail om op te letten zijn de portierscharnieren, vooral die van de bestuurder, omdat deze ingewikkeld zijn om te vervangen.
Tot slot is het interessant om naar de teller zelf te kijken. Is die analoog? Controleer dan de uitlijning van de cijfers. Als deze is verschoven, is de kans groot dat de teller uit elkaar is gehaald en aangepast. Dit is niet mogelijk met een digitale meter, die wordt aangepast via de OBD-verbinding van de auto met speciale (maar gemakkelijk verkrijgbaar) apparatuur. Een mogelijkheid is ook om een proefrit te vragen, en naar een officiële dealer van het merk te gaan om te controleren wat er via de OBD-verbinding is doorgegeven (of niet). Maar dit kost wel wat tijd, dus is het handig om een afspraak te maken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be