Het wijsje is intussen overbekend. De EU heeft extra invoerheffingen van tot wel 35% opgelegd op in China geproduceerde elektrische auto’s, bovenop de bestaande 10% invoerbelasting. Deze maatregel moet een einde maken aan wat de EU ziet als oneerlijke concurrentie door Chinese staatssteun aan hun autofabrikanten. Vooral overheidsbedrijven, zoals SAIC Motor, worden hard getroffen.
De tarieven gingen in op 30 oktober 2024, en het was dus wachten op de verkoopcijfers van de maand november om de eerste rimpelingen waar te nemen. Voorlopig is het nog maar een opwarmertje, omdat flink opgebouwde voorraden nog een dam opwerpen. Maar er tekent zich desalniettemin een beeld af van de draagwijdte en van bepaalde merken die harder afzien dan andere.
Advertentie – lees hieronder verder
Sterke verschillen per land
Hun marktaandeel van de Chinese autobouwers is in november gezakt naar het laagste niveau in acht maanden. De merken uit het Middenrijk waren goed voor 7,4% van de registraties van nieuwe elektrische auto’s in de EU, een daling van 0,6% ten opzichte van 8,2% in oktober 2024, zo leren ons de gegevens van marktonderzoeker Dataforce. De terugslag is het onvermijdelijke gevolg van de hogere importtarieven door de Europese Unie.
De impact van de tarieven verschilt sterk per land. In belangrijke markten zoals Duitsland en Frankrijk halveerde het aantal registraties van Chinese merken in november vergeleken met vorig jaar. Tegenover die achtergrond is het interessant om te kijken naar het Verenigd Koninkrijk, dat geen deel uitmaakt van de EU en de nieuwe tarieven niet heeft ingevoerd - en ook niet van plan is dat te doen: daar steeg het aantal registraties van Chinese EV’s met niet minder dan ... 17%! Alvast het sluitende bewijs dat de tactiek werkt. Al moeten we eraan toevoegen dat de algemene verkoop van elekriche auto’s in het Verenigd Koninkrijk minder harde klappen krijgt dan in de andere grote landen van Europa.
Strijd tussen BYD en MG
Onder de merken is het staatsbedrijf SAIC de grootste kop van Jut. En meteen een belangrijk symbool, want als eigenaar van MG heeft de autogroep het bestverkopende Chinese merk van Europa in zijn portefeuille. Vergeleken met vorig jaar heeft MG bijna 60% minder auto’s verkocht in de maand november. Naast de monsterheffingen heeft dat merk er nu een zorg bij, want het voelt de hete adem van landgenoot BYD. Met een totaaltarief van 27% komt dat merk er minder bekaaid vanaf. Samen met de razendsnelle ontplooiing van het gamma zorgt dat ervoor dat het merk zelfs weet te groeien ondanks de slechte tijding. Vergeleken met een jaar eerder bedroeg de stijging van het aantal inschrijvingen +127%. BYD heeft bovendien voor de tweede keer in drie maanden meer voertuigen verkocht in Europa dan MG.
Chinese autofabrikanten blijven echter werken aan strategieën om de impact van de tarieven te minimaliseren. Zo investeren ze in lokale productiefaciliteiten, samenwerkingen met Europese bedrijven en regionale toeleveringsketens. Maar dat gaat tijd kosten. Als tussentijdse oplossingen verrijken ze daarom hun gamma’s met hybrides, zoals BYD Seal U DM-i of de Leapmotor C10 REEV (die op het salon van Brussel in Europese première gaat).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be