Profiteert ons land van de nieuwe importheffingen op Chinese auto’s?

De nieuwe importheffingen van de Europes Unie moeten de toevloed van goedkope Chinese auto’s indammen. De bedoeling is om de eigen productie te beschermen. Volgens sommige bronnen betekent dat goed nieuws voor de auto-assemblage in ons land.

Gepubliceerd op 13 juni 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Profiteert ons land van de nieuwe importheffingen op Chinese auto’s?

Zoals we eerder al berichtten, treedt Europa in de voetsporen van de Verenigde Staten en zal het een hogere douaneheffing doorvoeren op vanuit China geïmporteerde auto’s. Bedoeld om de onfaire overheidssteun vanuit Beijing te compenseren – een praktijk waarvoor de Europese Unie trouwens bewijs heeft gevonden – wil deze maatregel duidelijk de lokale productie beschermen.

In eerste instantie zou dat volgens een bericht uit de krant The Times de fabriek van Volvo in Gent ten goede komen. Volvo is in handen van de Chinese groep Geely en produceert voorlopig, naast de versies met verbrandingsmotor, de volelektrische EX40 en CE40. Maar mediabronnen beweren dat het hoofdkwartier nu overweegt om een deel van het in China gebouwde volume naar Gent over te hevelen. Het zou dan in het bijzonder gaan over de kleinste en de grootste Volvo: de EX30 en de EX90.

EX90

Derde best verkochte in Europa

Vooral die laatste wekt belangstelling. Over de EX30 is al langer geweten dat hij de komende jaren voor productiezekerheid gaat zorgen in de Genste fabriek. En ondanks alle negatieve tijding over de verkoop van elektrische auto’s gaat het de EX30 ook voor de wind. Na de Tesla Model Y and Model X is het de derde best verkochte elektrische auto van Europa door zijn combinatie van een haalbare prijs in een premium verpakking.

Advertentie – lees hieronder verder

De EX90 daarentegen wordt buiten China alleen in het Amerikaanse Charleston gebouwd. De productie daarvan is, na veel vertraging, pas vorige week opgestart. De importheffing vanuit Amerika bedraagt vandaag 10%, maar vanuit China wordt dat dus ongeveer anderhalve keer zoveel. Als Gent de SUV bouwt, is er geen extra tax te betalen.

Audi_Vorst

Slovakije heeft het platform, niet België

Een goedkope oplossing dus. Alleen is de fabriek in de Arteveldestad helemaal niet voorzien op de bouw van de gloednieuwe en speciaal voor batterij-aandrijving ontwikkelde SPA2-structuur. Integendeel, het personeel bereidt zich volop voor op de ombouw van de lijnen en het machinepark voor het maken van de EX30 (vanaf 2025) op het SEA-platform (deze vind je ook onder de nieuwe modellen van Smart en Zeekr). De fabriek bevestigt ook dat er geen plan is om er nog een architectuur bij te nemen. Vooral niet omdat de limiet van de productie bereikt wordt, als de EX30 blijft verkopen zoals hij nu doet. Wel is zeker dat de Chinese merken naar een lokale uitweg gaan zoeken om hun verkoopbaarheid in Europa veilig te stellen, al zijn er markteconomen die beweren dat de marges van deze merken zo breed zijn dat de extra taks hun concurrentiepositie geen stokken in de wielen steekt. Belangrijker is dat Volvo een nieuwe fabriek aan het bouwen is in Slovakije, waarvan geweten is dat het de SPA2-structuur gaat bouwen. Komt de EX90 naar Europa onder invloed van de nieuwe importheffing, dan is Slovakije een betere kandidaat dan België.

Voor Audi Vorst, dat in zwaar weer zit nu de productie van de Q8 naar Mexico gaat verhuizen, kan dit de zaken misschien in een stroomversnelling brengen. Het merk wil een achterstand op Tesla inhalen en heeft daarvoor met het Chinese SAIC een speciaal platform ontwikkeld voor een elektrische familie. Als de Duitsers inspiratie halen bij Stellantis, dat modellen van Leapmotor in het de Italiaanse Turijn gaat bouwen, dan haalt Brussel mogelijks een voordeel uit de opgetrokken douanerechten. Zelfs in het ergste geval, een sluiting van Vorst, zou een Chinees merk plots interesse kunnen tonen om de infrastructuur over te nemen. Dat is wat Chery doet in Spanje met een voormalige Nissanfabriek.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
51.752 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.752 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.