Zoals we eerder al berichtten, treedt Europa in de voetsporen van de Verenigde Staten en zal het een hogere douaneheffing doorvoeren op vanuit China geïmporteerde auto’s. Bedoeld om de onfaire overheidssteun vanuit Beijing te compenseren – een praktijk waarvoor de Europese Unie trouwens bewijs heeft gevonden – wil deze maatregel duidelijk de lokale productie beschermen.
In eerste instantie zou dat volgens een bericht uit de krant The Times de fabriek van Volvo in Gent ten goede komen. Volvo is in handen van de Chinese groep Geely en produceert voorlopig, naast de versies met verbrandingsmotor, de volelektrische EX40 en CE40. Maar mediabronnen beweren dat het hoofdkwartier nu overweegt om een deel van het in China gebouwde volume naar Gent over te hevelen. Het zou dan in het bijzonder gaan over de kleinste en de grootste Volvo: de EX30 en de EX90.
Derde best verkochte in Europa
Vooral die laatste wekt belangstelling. Over de EX30 is al langer geweten dat hij de komende jaren voor productiezekerheid gaat zorgen in de Genste fabriek. En ondanks alle negatieve tijding over de verkoop van elektrische auto’s gaat het de EX30 ook voor de wind. Na de Tesla Model Y and Model X is het de derde best verkochte elektrische auto van Europa door zijn combinatie van een haalbare prijs in een premium verpakking.
Advertentie – lees hieronder verder
De EX90 daarentegen wordt buiten China alleen in het Amerikaanse Charleston gebouwd. De productie daarvan is, na veel vertraging, pas vorige week opgestart. De importheffing vanuit Amerika bedraagt vandaag 10%, maar vanuit China wordt dat dus ongeveer anderhalve keer zoveel. Als Gent de SUV bouwt, is er geen extra tax te betalen.
Slovakije heeft het platform, niet België
Een goedkope oplossing dus. Alleen is de fabriek in de Arteveldestad helemaal niet voorzien op de bouw van de gloednieuwe en speciaal voor batterij-aandrijving ontwikkelde SPA2-structuur. Integendeel, het personeel bereidt zich volop voor op de ombouw van de lijnen en het machinepark voor het maken van de EX30 (vanaf 2025) op het SEA-platform (deze vind je ook onder de nieuwe modellen van Smart en Zeekr). De fabriek bevestigt ook dat er geen plan is om er nog een architectuur bij te nemen. Vooral niet omdat de limiet van de productie bereikt wordt, als de EX30 blijft verkopen zoals hij nu doet. Wel is zeker dat de Chinese merken naar een lokale uitweg gaan zoeken om hun verkoopbaarheid in Europa veilig te stellen, al zijn er markteconomen die beweren dat de marges van deze merken zo breed zijn dat de extra taks hun concurrentiepositie geen stokken in de wielen steekt. Belangrijker is dat Volvo een nieuwe fabriek aan het bouwen is in Slovakije, waarvan geweten is dat het de SPA2-structuur gaat bouwen. Komt de EX90 naar Europa onder invloed van de nieuwe importheffing, dan is Slovakije een betere kandidaat dan België.
Voor Audi Vorst, dat in zwaar weer zit nu de productie van de Q8 naar Mexico gaat verhuizen, kan dit de zaken misschien in een stroomversnelling brengen. Het merk wil een achterstand op Tesla inhalen en heeft daarvoor met het Chinese SAIC een speciaal platform ontwikkeld voor een elektrische familie. Als de Duitsers inspiratie halen bij Stellantis, dat modellen van Leapmotor in het de Italiaanse Turijn gaat bouwen, dan haalt Brussel mogelijks een voordeel uit de opgetrokken douanerechten. Zelfs in het ergste geval, een sluiting van Vorst, zou een Chinees merk plots interesse kunnen tonen om de infrastructuur over te nemen. Dat is wat Chery doet in Spanje met een voormalige Nissanfabriek.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be