Na Volkswagen en Xpeng, Volkswagen en Hyundai en Audi en SAIC, is het nu tijd voor Stellantis en Leapmotor. De autogroep met veertien merken heeft een belang van 21 procent genomen in de Chinese constructeur van elektrische auto’s voor een bedrag van 1,6 miljard dollar. Stellantis wil zichzelf een nieuwe kans geven in China, de grootste automarkt van de wereld, waar het ooit een sterke positie had.
Stellantis en Leapmotor zullen ook een joint venture opzetten in Nederland, waarin Stellantis een belang van 51 procent heeft en exclusieve rechten krijgt voor de productie, de export en de verkoop van auto’s van Leapmotor buiten China en dus in Europa.
China wordt nummer één
Deze samenwerkingen tonen in welke mate China de referentie voor elektrische autotechnologieën geworden is. Lukt het om de Europese (en bij uitbreiding westerse) autoconstructeurs te verslaan? Niet volgens Stellantis-CEO Carlos Tavares, die verklaarde dat “we dankzij deze overeenkomst kunnen profiteren van het Chinese offensief in plaats van er het slachtoffer van te worden”. Echt?
De activiteiten van de joint venture gaan snel van start. Vanaf de tweede helft van 2024 begint de joint venture haar activiteiten. Voor Leapmotor is de betrokkenheid van Stellantis een meevaller. Hoewel Leapmotor de negende constructeur is in eigen land – en dus sowieso heel groot is – moet het zijn verkoop toch nog vervijfvoudigen om te overleven in een snel consoliderende sector, waar de ene na de andere kop rolt.
Advertentie – lees hieronder verder
Daarom was Leapmotor op zoek naar samenwerkingen om licenties te geven op zijn platformen, batterijtechnologieën en motoren voor elektrische auto’s. Dat gebeurt nu dus met Stellantis, dat dan weer een manier zocht om zijn elektrisch gamma snel uit te breiden. Stellantis zal vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s verkopen in Europa. Tegen dan zou ook de helft van de Amerikaanse verkoop elektrisch zijn.
Verschuiving van het zwaartepunt?
Natuurlijk maken zowel Stellantis als de andere (Europese) autoconstructeurs zich zorgen over de groeiende concurrentie van goedkope Chinese elektrische auto’s in Europa. En die bezorgdheid lijkt zo groot dat ze de situatie proberen te redden door samenwerkingen aan te gaan. Maar zijn dat echt win-winsituaties?
Veel analisten staan sceptisch tegenover deze strategie. Deze samenwerkingen zijn nog zeldzaam en wellicht is het ijdele hoop dat ze de activiteiten van Europese fabrikanten op de Chinese markt een impuls kunnen geven. Adviesbureau Sino Auto Insights vertelt aan Automotive News Europe dat het er niet in gelooft: “Kleine investeringen die Europese fabrikanten toegang geven tot nieuwere technologieën die ze zelf niet kunnen ontwikkelen, lijken niet de wonderoplossing waar ze op hopen.” De meningen kunnen snel uiteenlopen en succesvolle samenwerkingen zijn zeldzaam. Het valt nog te bezien of deze deal zal slagen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be