Een paar dagen geleden stelden we nog de vraag welke rol technologielicenties zullen spelen in de toekomst van de auto-industrie, en meer specifiek in de toekomst van Europese fabrikanten. Europese fabrikanten lopen ver achter op het gebied van elektrische auto’s, zowel wat betreft technologische oplossingen als in de strijd om kosten te besparen.
Terwijl Audi waarschijnlijk in zee zal gaan met het Chinese SAIC om zijn platformen te kopen, volgt ook Volkswagen deze logica, enerzijds door het voormalige ‘Edward‘-platform van Xpeng te gebruiken voor zijn nieuwe elektrische voertuigen, maar ook met de Chinese start-up voor elektrische voertuigen Zhejiang Leapmotor Technology, die naar verluidt een fysiek platform aan de Duitse reus zal leveren in combinatie met een softwareplatform.
Ook met Hyundai
Vandaag vernemen we dat deze technologische partnerschappen nog verder zullen worden uitgebreid. Volkswagen heeft net een overeenkomst getekend met Hyundai Mobis, een dochteronderneming van de Kia/Hyundai-groep, om batterijen voor elektrische voertuigen te assembleren in de fabriek in Navarra, Spanje.
Vraag: waarom delegeert Volkswagen zo’n belangrijk en strategisch onderdeel van een elektrische auto als alle fabrikanten aanzienlijke inspanningen leveren om de productie van cellen en batterijpacks weer in handen te krijgen?
Advertentie – lees hieronder verder
Volkswagen heeft ook geprobeerd om de productie van batterijen terug te halen, maar het lijkt erop dat de belastingvoordelen niet genoeg zouden zijn om dit plan te verwezenlijken, in tegenstelling tot de Verenigde Staten waar de Inflation Reduction Act (IRA) meer subsidies biedt.
Deze strategiewijziging werd alleen overwogen om economische redenen op korte termijn en na gebroken beloften van de Spaanse regering (met betrekking tot subsidies). Dit ontketende een oorlog tussen Spaanse politici in de regio Navarra (waar de Polo, T-Cross en Taigo modellen worden geproduceerd) en de nationale regering.
Voor de ID.2?
Het was de baas van Hyundai Mobis, Axel Maschka, Executive Vice President of Sales, die zei dat “er een order voor elektrificatiecomponenten van een wereldwijde autofabrikant onderweg is”. En het is Volkswagen, wiens eerste onderdelen van Hyundai moeten worden geïntegreerd “in de volgende generatie elektrische auto’s van de groep”.
Dit wordt de ID.2, die vanaf 2026 in Spanje wordt geproduceerd. Ter herinnering: dit wordt de eerste betaalbare elektrische auto van de groep, met een prijs van € 25.000.
Het valt nog te bezien of dit de juiste strategie zal zijn voor Volkswagen. De batterij is momenteel de grootste kostenpost voor een elektrische auto. Als we die niet onder controle krijgen, betekent dat onvermijdelijk een nieuwe afhankelijkheid van producerende landen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be