Een paar dagen geleden meldden bronnen het bestaan van gesprekken tussen Volkswagen en het Chinese Xpeng. Hoewel de informatie niet officieel is bevestigd, wil de Duitse fabrikant een platform van het Chinese bedrijf kopen, evenals de elektrische infrastructuur, om sneller nieuwe elektrische auto’s te kunnen bouwen die kunnen voldoen aan de verwachtingen van de Chinese consumenten, een gebied waar de verkoop van VW aan het instorten is.
Volgens een bericht in de Chinese media kijkt Volkswagen naarandere fabrikanten in de Oosterse volksrepubliek , wat zijn strategie om licenties te verwerven voor het bouwen van elektrische auto’s lijkt te bevestigen. Dit keer zijn er naar verluidt gesprekken gaande met de Chinese start-up voor elektrische auto’s Zhejiang Leapmotor Technology, met name om de opvolger van de Jetta te ontwikkelen.
Licenties verkopen
Een paar dagen geleden onthulde Leapmotor een nieuw platform dat in eigen huis is ontwikkeld voor de productie van voertuigen en waarvoor CEO Zhu Jiangming licenties zou willen verkopen aan andere autofabrikanten. Op dit moment zijn dit echter slechts geruchten, aangezien geen van beide partijen de informatie heeft bevestigd of ontkend.
Leapmotor heeft aangegeven dat zijn nieuwe architectuur, met de naam “Four Leaf Clover”, een fysiek platform biedt in combinatie met een geïntegreerd softwareplatform dat alle intelligente functies kan besturen, inclusief die met betrekking tot autonoom rijden en het beheer van elektrische functies (batterij en aandrijflijn). Leapmotor wijst er ook op dat zijn technologie geld kan besparen dankzij een innovatieve kabelboom.
Advertentie – lees hieronder verder
Zijn licenties de toekomst van de auto-industrie?
Dit is een win-winsituatie voor leveranciers en automerken die geïnteresseerd zijn in het kopen van licenties. De Chinese overheidsfondsen die Leapmotor in 2015 steunden, zijn opgedroogd en het is nu dringend noodzakelijk voor deze start-ups om nieuwe bronnen van inkomsten en financiering te vinden, vooral nu Tesla een prijzenoorlog op de markt heeft ontketend.
We kunnen ons afvragen of het licentieprincipe niet de toekomst van de autosector is. Twee jaar geleden besloot smartphonefabrikant Foxconn, die ook voor Apple werkt, om modulaire assemblages te produceren waarmee elk bedrijf dat elektrische auto’s wil produceren, dat kan doen. Smartphonefabrikant Xiaomi heeft besloten deze kans te grijpen door al in 2024 auto’s te produceren. Het is dus niet onmogelijk dat dit model binnen een paar jaar wijdverspreid en dominant zal worden, waardoor veel fabrikanten kunnen overleven – de kosten voor onderzoek en ontwikkeling zijn onbetaalbaar geworden. De auto zal dan niet meer zijn dan een gigantische Meccano-set…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be