Heeft het laatste uur geslagen voor de auto-industrie in zijn huidige vorm? Tot vandaag draaide de sector op zichzelf met constructeurs die – weliswaar geholpen door onderaannemers voor een steeds groter deel elektronische componenten – de waardeketen controleren, van de ontwikkeling tot de productie, de distributie en de aftersales. Mogelijk worden de kaarten binnenkort herschud, want er kloppen nieuwe spelers op de deur, vooral om het productiegedeelte in de waardeketen van de autosector op zich te nemen.
Na Foxconn, de belangrijkste producent van de Apple iPhone die samen met partners assemblageoplossingen wil aanbieden, is het nu de beurt aan de Chinese elektronicafabrikant Xiaomi (bekend voor zijn smartphones) om zijn komst in de autoassemblage aan te kondigen. Deze aankondiging slaat in als een bom in de autowereld, ook al had het merk in het verleden zijn interesse voor auto’s al kenbaar gemaakt.
Vanaf 2024
Wat vooral verbaast, is de snelheid waarmee Xiaomi in deze nieuwe activiteit wil starten. De fabrikant heeft namelijk aangekondigd een fabriek in Peking te openen waar de eerste auto al van de productieband zou rollen vanaf 2024.
Xiaomi is al aanwezig in de wereld van de individuele mobiliteit, maar tot nu toe bleef dat beperkt tot elektrische steps. De ambities zijn blijkbaar bijgesteld naar boven. Deze keer viseert het de autosector die meer dan ooit veelbelovend is in China, dat de grootste markt van de wereld geworden is.
Advertentie – lees hieronder verder
Xiaomi mikt op een productiecapaciteit van 300.000 voertuigen per jaar. Dat is niet slecht om te beginnen, ook al vertegenwoordigt dit slechts een klein deel van de globale markt (ongeveer 100 miljoen auto’s per jaar, maar iets minder door de COVID-crisis en de huidige tekorten). Hoe dan ook lijken de financiële middelen van Xiaomi gigantisch. Tegen het einde van dit decennium wil het 10 miljard euro besteden aan deze nieuwe activiteit (en ook aan ontwikkeling via een onderzoekscentrum).
Tot slot geeft Xiaomi aan dat het alleen elektrische auto’s zal aanbieden in zijn gamma, wagens die op termijn ook autonoom kunnen rijden. Recent nam het bedrijf hiervoor Deepmotion over, een specialist in technologie voor autonoom rijden.
Terwijl grote groepen en merken de jongste jaren steeds vaker hun krachten bundelen om hun rentabiliteit te verzekeren (Renault/Nissan/Mitsubishi, Stellantis enzovoort) blijken sommige bedrijven toch nog het lef (of de middelen?) te hebben om vanaf nul te beginnen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be