Het lijkt erop dat de rijken alsmaar rijker worden. Dat is althans wat de verkoopcijfers van fabrikanten van luxemodellen doen uitschijnen. Automerken die zulke wagens produceren, hebben namelijk een uitstekend 2021 beleefd. Dat is bijvoorbeeld het geval voor Bentley (14.659 auto’s), Lamborghini (8.405), Rolls-Royce (5.586) en zelfs Bugatti (150). Dat ook Ferrari het fantastisch zou doen, stond begin vorig jaar al in de sterren geschreven.
Alternatieve oplossingen
Hoewel constructeurs massaal te lijden hebben onder de halfgeleidercrisis waardoor zij niet alle verkochte auto’s kunnen produceren noch leveren, loopt het leven van luxemerken momenteel over rozen. Voor hen speelt geld (dat de klant moet besteden) een veel minder grote rol, dus kopen ze de “zeldzame” onderdelen simpelweg aan hogere prijzen dan normaal. Op die manier kunnen ze hun productie gewoon verderzetten.
Nu is het natuurlijk zo dat zulke merken relatief kleine oplages opbouwen, waardoor het voor hen gemakkelijker is om oplossingen te vinden dan voor volumemerken. En zoals hierboven gezegd: een zak geld meer minder vormt geen probleem.
Hetzelfde verhaal horen we van dealers van motorfietsen: dure motoren verkopen zeer goed en het bewijs daarvan is Ducati, dat vorig jaar de kaap van 60.000 eenheden overschreed.
Advertentie – lees hieronder verder
Nieuwe factoren
Als we de door de constructeurs gepubliceerde verkoopcijfers voor 2021 bekijken, zien we twee nieuwe trends: ten eerste zijn (en blijven) SUV’s bijzonder populair en hebben ze na Porsche ook Lamborghini in staat gesteld om hun verkoop te doen exploderen, onder andere door een nieuwe clientèle aan te trekken.
Ten tweede neigt de markt voor auto’s in het topsegment geleidelijk naar meer elektrificatie, wat hen fiscaal interessanter maakt. Denk maar Porsche, dat twee jaar geleden de 100% elektrische Taycan op de markt zwierde en waarvan de verkoopcijfers die van de 911 hebben overtroffen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be