Automarkt

Stellantis: welke merken zal Carlos Tavares schrappen?

Stellantis heeft het moeilijk in de eerste helft van 2024. Sommige van de veertien merken uit de groep kampen met grotere problemen. Carlos Tavares belooft de situatie om te keren in de tweede helft van het jaar. In de wandelgangen is te horen dat sommige merken misschien verdwijnen. Maar welke?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 30 jul. 2024 | Leestijd: 3 min

De Stellantis-groep heeft zijn resultaten voor de eerste helft van 2024 gepubliceerd. En die zijn niet goed. De nettowinst daalde met 48% tegenover 2023, naar 5,6 miljard euro (10,9 vorig jaar). De omzet zakte in dezelfde periode met 14% naar 85 miljard euro. “Het is een zeer turbulente overgangsperiode”, aldus de CEO van de groep. “We hebben te maken met een ongelukkige samenloop van omstandigheden die leidt tot resultaten waar ik niet blij mee ben”, legt Carlos Tavares uit.

Het spreekt voor zich dat de situatie helemaal niet naar de zin is van Carlos Tavares, die er een erezaak van maakt om ervoor te zorgen dat de groep blijft stijgen naar de top van de autosector. Hierbij twijfelt hij niet om ambitieuze samenwerkingen aan te gaan met Chinezen en in het bijzonder met Leapmotor. We verwachten dan ook dat de CEO ingrijpende maatregelen neemt, zoals zijn gewoonte is. En dat kan weleens een serieuze afslanking van de groep betekenen.

Advertentie – lees hieronder verder

Reorganisatie?

Vergeet niet dat Stellantis een erg grote groep is met veertien merken: Citroën, Fiat, Opel/Vauxhall, Peugeot, Abarth, Ram, Dodge, Chrysler, Jeep, Lancia, DS Automobiles, Alfa Romeo en Maserati. Dit zijn allemaal gevestigde waarden, maar sommige zouden weleens kunnen verdwijnen. Tavares verklaarde aan Reuters: “Als ze geen geld opleveren, sluiten we ze. We kunnen het ons niet veroorloven om merken te hebben die geen geld opleveren.”

JeepAvengere-hybrid

Bepaalde merken zitten duidelijk in moeilijker vaarwater dan andere. Dit geldt met name voor de ‘kleine’ merken die het al te lang moeilijk hebben of al even uit het straatbeeld verdwenen zijn – ook al proberen ze er weer bovenop te komen. Andere merken zijn te groot en belangrijk om te sluiten. Dit is het geval voor Fiat, Opel/Vauxhall, Peugeot, Citroën, Jeep en Ram, die hun deuren niet zullen sluiten. De andere merken daarentegen…

Welke merken verdwijnen?

Het is nog te vroeg om met zekerheid te zeggen welke merken al dan niet bedreigd worden. Wie wil een wereld zonder Alfa Romeo? Wij niet, maar het moet gezegd dat de wedergeboorte traag op gang komt. Het is onwaarschijnlijk dat Alfa met de recente Tonale of de nieuwe Junior SUV onmiddellijk op volle toeren zal draaien. Stellantis probeert ook Lancia nieuw leven in te blazen. Maar is dat niet te laat? Vooral omdat de geschiedenis van het merk geschreven werd in de autosport, niet met het chique imago dat het merk nu opgespeld krijgt. Bovendien mogen we de (te) nauwe banden tussen Lancia en DS niet uit het oog verliezen, wat ook tot radicale beslissingen kan leiden.

ram - copie

Wil Stellantis op de Europese markt afslanken? Ook dat is niet zeker. De rentabiliteitsproblemen komen momenteel vooral uit de Verenigde Staten, de op één na grootste automarkt van de wereld. Modellen van Chrysler, Dodge, Jeep en Ram zijn er vaak tot 10.000 dollar duurder dan die van de concurrentie. De Amerikaanse dealers klagen over de prijzenpolitiek van Stellantis. Wordt zeker vervolgd…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon