Autotests

TEST Alfa Romeo Tonale 1.5 MHEV (130 pk): de reddende engel

Volgens Alfa Romeo zal de Tonale de heropstanding van het merk inluiden. Maar is dat een haalbare kaart met een geëlektrificeerde SUV? Dat moest onze testrit duidelijk maken.

Alain De Jong Alain De Jong | Gepubliceerd op 29/10/2022 | Leestijd: 8 min

Alfa Romeo is een van de meest iconische sportieve merken uit de automobielgeschiedenis, met tal van modellen die tot klassiekers uitgroeiden zoals de Alfetta, Giulia en andere 8C’s. Maar het Italiaanse merk is al enige jaren aan het zwalpen en kwam intussen onder de koepel van Stellantis terecht. Dat geeft hoop voor de toekomst, maar intussen was het gamma wel uitgedund tot de Giulia en de Stelvio. Dat is zeer mager…

De verantwoordelijken kondigen echter een hoopvolle toekomst aan, die zopas werd ingezet met de Tonale. Nog een nieuwe SUV…. terwijl het ook het volgende model dat volgend jaar op de markt eveneens een cross-over wordt: de compacte Brennero.

Advertentie – lees hieronder verder

Kan dit gamma de Alfisten nog bekoren, die ooit hun hart verloren aan een Alfetta, GT of Spider? Wellicht niet, maar het is een overlevingsstrategie van het merk die noodzakelijk is om verder te blijven bestaan in deze transitieperiode. Noteer daarbij dat er binnen enkele jaren een nieuwe Giulia zal komen met een… elektrische aandrijving.

Elektrificatie ingezet

Alfa Romeo Tonale statique

Zo zal de toekomst van Alfa Romeo er dus uitzien, met een aanbod dat voornamelijk zal bestaan uit SUV’s of cross-overs op stroom. Die strategie wordt nu ingezet met de Tonale, die de primeur krijgt om de elektrificatie bij Alfa Romeo te introduceren. Deze midsize cross-over is namelijk het eerste model dat gebruik maakt van een elektrische ondersteuning voor de aandrijving. Het kernmodel bij de lancering is namelijk de 1,5 liter mildhybride benzineversie, die steeds wordt gekoppeld aan een automaat en verkrijgbaar is in varianten met 130 en 160 pk.

Alfa Romeo Tonale arrière

De viercilinder krijgt hierbij een elektrische ondersteuning van een starter-alternator en een in de transmissie geïntegreerde elektromotor, die nog eens een extra boost van 20 pk kan leveren. Het 48V elektrische systeem laat ook toe elektrisch te vertrekken en kortstondig te rijden op de stroom van de kleine lithium-ion-batterij van 1,5 kWh. Deze opstelling dient om de prestaties en het verbruik te verbeteren. Maar met een 0-100 km/u-sprint van 9 seconden en een WLTP-verbruik van 5,6 liter per 100 km, dat in de realiteit oploopt tot een kleine 7 liter, verlegt de Tonale sowieso geen grenzen.

Inspelen op emoties

Dat klinkt allemaal niet zo positief, maar het werd bekeken door de bril van een ‘oldschool Alfist’. Goed, we zijn intussen bijna in 2023 beland en dat betekent dat de automarkt gedomineerd wordt door elektrische SUV’s. Daarin maakte Alfa Romeo al een sterk debuut met de Stelvio. De 4,53 meter lange Tonale moet het nu waarmaken in het populaire middenklassesegment en heeft daarvoor enkele sterke troeven in handen.

Alfa Romeo Tonale profil

Eerst en vooral zijn fraaie verschijning die er geen twijfel over laat bestaan die dit inderdaad een echte Alfa is. Je zou denken dat een plomp SUV-silhouet de ontwerpers weinig ruimte laat om tot een frivool resultaat te komen, maar dat lukt op de Alfa Romeo Tonale wonderbaarlijk wel. De typische design cues van het merk werden keurig in dit model geïntegreerd, zodat er meteen een vertrouwd gevoel van herkenning ontstaat. Daarmee doelen we op het klavervormige radiatorrooster, de led-lichtblokken met drievoudige schijnwerpers of de velgen met vijf cirkels, terwijl in het interieur de ronde kappen van de tellerpartij en de startknop op het sportstuurwiel de huisstijl weerspiegelen.

Die styling maakt al veel goed en kan ervoor zorgen dat de emoties toch de keuze voor de Tonale kunnen bepalen in het hedendaagse veelal grijze aanbod van geëlektrificeerde cross-overs.

Sieges Alfa Romeo Tonale

Dynamisch, maar wat ademtekort

Rijden met de Tonale is trouwens zeer aangenaam, met een rijgedrag dat een goed compromis levert tussen comfort en dynamiek. Verwacht echter geen bochtenpikker zoals de sportwagens van weleer van het huis. Maar toch voel je dat de technici werk hebben gemaakt om van de basis van het bekende ‘Global Small Wide’ platform, dat nog van de Giulietta stamt en ook voor bijvoorbeeld de Jeep Compass wordt gebruikt, een wagen met een sportiever, typisch rijgevoel te maken. Dat werd mogelijk door aanpassingen aan de ophanging, de spoorbreedte en de stuurinrichting, zodat de Tonale zeer gewillig en stabiel de bocht instuurt.

De 1.5 MiIdhybrid met 130 pk gaat steeds vlot mee in de verkeersstroom, maar zet met zijn beperkt vermogen natuurlijk geen topprestaties neer. Bij een plotse druk op het rechterpedaal loeit het viercilindertje dan ook als een gekeeld varken, maar gelukkig slaagt de gerobotiseerde zevenstrapstransmissie met dubbele koppeling erin om deze paniek snel te bedaren eens de Tonale weer op tempo is.

Alfa Romeo Tonale dynamique

Voor wie toch wat meer pit wenst, biedt de 160 pk sterke variant, die zijn extra power bekomt dankzij een turbo met variabele geometrie, een goed alternatief. Volstaat dat nog niet, dat is het nog even wachten op de Q4 plug-in hybride die goed zal zijn voor 275 pk en een CO2-uitstoot van 30 g/km. Inderdaad dit wordt een zeer belangrijke variant voor de Tonale om goed te scoren om de nog steeds belangrijke fleetmarkt.

Knus achter het stuur

habitacle Alfa Romeo Tonale

Aan het stuur kon de Tonale me toch vrij snel bekoren. Als je de nostalgie even opzijzet en toegeeft dat het passionele tijdperk van ranke sportwagens met een snerpend motorgeluid definitief voorbij is en er binnenkort wellicht nog enkel cross-overs op de markt zullen zijn, neem Alfa Romeo mooi de vlucht vooruit met dit model. De zithouding is goed, de ruimte volstaat met een koffer van 500 liter (die nog tot 1.525 liter kan worden uitgebreid na het neerklappen van de achterbank) en de digitalisering van de cockpit is niet te ver doorgedreven.

Naast de twee displays voor de chauffeur en op de middenconsole voor het infontainmentsysteem, vind je in het interieur nog heel wat knoppen terug die meteen een intuïtieve bediening van de boordfuncties mogelijk maken. Het geheel maakt een verzorgde en gestileerde indruk en ook de afwerking is prima. Enkel onderaan en in de laadruimte werden harde plastics gebruikt die niet meteen het premium gevoel accentueren en ook krasgevoeliger zijn.

Scherpe basisprijs

Dan rest er nog het budget. De basisuitvoering ‘Super’ van de Tonale kost 33.500 euro met de 1.5 MiIdhybrid (130 pk). Voor eenzelfde bedrag heb je eveneens de 1.6 diesel met automaat, die nog steeds een waardig alternatief is voor wie kilometers doet. De pittigere 1.5 MiIdhybrid met 160 pk komt meteen in het hogere uitrustingsniveau ‘Sprint’ en kost 40.300 euro.

Op de prijs van de Q4 plug-in hybride, die nog dit jaar op de markt, is het nog even wachten. Onze testwagen was een ‘Edizione Speciale’, een speciale lanceringseditie met een prijskaartje van 39.000 euro, die meteen tal van extra’s omvat zoals 20” aluvelgen met het typische Alfa-design met de vijf cirkels, een Alcantara zetelbekleding en full-led matrix-verlichting.

Conclusie

Ook een roemrucht sportwagenmerk als Alfa Romeo kan niet anders meer dan mee op de crossover-trein springen. Dat is jammer voor de ware Alfa-liefhebbers, maar er zit echt niets anders meer op in deze transitieperiode. In die context overtuigt de Tonale zeker als een SUV met een duidelijke eigen karakter, zowel op vlak van design als wat het rijgedrag betreft, dat voor dit type wagen nog zeer dynamisch uitvalt. De 130 pk-versie van de 1.5 MiIdhybrid valt misschien een beetje licht uit, maar pakt dan weer uit met een zeer competitief tarief van 33.500 euro voor de basisversie. Fleetrijders wachten wellicht beter nog even op de 275 pk sterke Q4 plug-in hybride die weldra wordt gelanceerd.

Alfa Tonale

De Alfa Romeo Tonale 1.5 MHEV in cijfers

Motor: mildhybride: 1.5 liter benzinemotor + elektromotor; 130 pk en 240 Nm

Aandrijving: op de voorwielen

Versnellingsbak: gerobotiseerd met dubbele koppeling, 7 verhoudingen

L/B/H (mm): 4.528/1.841/1.601

Leeggewicht (kg): 1.525

Koffervolume (l): 500/1.550

Tank (l): 55

0 tot 100 km/u (sec.): 9,0

Topsnelheid: 200 km/u

Gem. verbruik WLTP: 5,6 l/100 km

CO2: 127 g/km

Prijs: 33.500 €

BIV: Vlaanderen: 179,83€; Wallonië en Brussel 495€

Verkeersbelasting: Vlaanderen: 253,34€; Wallonië en Brussel 323,27€

Ecomalus Wallonië: 0€

Score van de redactie

Pluspunten

  • Fraaie lijn met typische Alfa-trekjes
  • Goed compromis comfort-rijdynamiek
  • Vlotte en comfortabele automaat

Minpunten

  • Nipt vermogen (130 pk)
  • Afwerkingsdetails
  • Wanneer weer een ‘echte’ Alfa?

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie